Wie is hier nou de baas?
KPN en (het management van) XS4ALL liggen al enige tijd overhoop met de Ondernemingsraad (OR) van laatstgenoemde en het actiecomité 'XS4ALL Moet Blijven!'. Inzet is hoe dochteronderneming XS4ALL wordt opgenomen in moederbedrijf KPN. Tenminste, dat is hoe het volgens de twee eerstgenoemde partijen zit.
Eenvoudig en complex
Volgens de XS4ALL OR en het actiecomité gaat het erom óf de internetprovider wel moet verdwijnen in de telecomfirma. Waarbij het antwoord van die tegenstribbelaars eigenlijk een 'nee' is. Dochter en OR hebben een aparte machtspositie, en XS4ALL heeft een hele andere cultuur van KPN. Dit zet de verhoudingen op scherp; met de kernvraag: wie is hier nou eigenlijk de baas?
Het antwoord op die vraag is zowel eenvoudig als ook complex. Eenvoudig want KPN heeft in 1998 al XS4ALL overgenomen. Weliswaar zijn toen afspraken gemaakt dat de internetprovider van het eerste uur 'op afstand' zou blijven bestaan van de nieuwe eigenaar. Daarbij zijn ook constructies opgetuigd waar de Ondernemingsraad van XS4ALL nu gebruik van maakt. Dit maakt het antwoord op de vraag dus complex.
Aan de andere kant is het antwoord weer eenvoudig omdat de huidige algemeen directeur van XS4ALL daar is gekomen vanaf KPN. Topmanager Jörg Kramer is 'de baas' geworden bij de internetdochter, in januari dit jaar. In diezelfde maand kondigde KPN aan dat het XS4ALL ging integreren in het moederbedrijf en daarbij ook de naam zou schrappen.
Nog eenvoudiger
Het antwoord op de vraag wie er de baas, kan zelfs nog eenvoudiger lijken. Want Kramer is niet bij XS4ALL gekomen 'vanaf' KPN; hij is bij de dochter een parttime directeur. Daarnaast vervult hij nog zijn functie als uitvoerend vice-president voor klantenservice, die hij nu zo'n 2 jaar vervult. De KPN-veteraan, die deze maand zijn 19-jarig jubileum bij het telecombedrijf viert, is dus gericht op klanten. En voor klanten verandert er volgens het KPN-bestuur niets door het integreren van XS4ALL.
Het antwoord wordt echter weer complex doordat de OR, het actiecomité en ook bezorgde klanten niet geloven dat KPN kan en zal bieden wat de eigengereide internetdochter zoal biedt. Zowel qua diensten als qua cultuur, mentaliteit en kernwaarden. Of dat ongeloof slechts vrees is of echt bewaarheid wordt, kan alleen de tijd - en doorzetten van de samenvoeging - leren. Als klanten weglopen, en/of als KPN de XS4ALL-heid niet goed in zich kan opnemen, dan kunnen sombere scenario's uitkomen.
Toch complex
Het komt dus neer op een managementbeslissing. Maar wie hakt daarvoor de knoop door? Niet CEO Maxim Ibarra die plots aankondigde te vertrekken, en per 1 oktober aan de slag gaat in zijn thuisland Italië. Hij wordt gezien als de hoofdinitiator van KPN's nieuwe merkstrategie: met 'merk' dus in enkelvoud. Officieel gezien ook niet de rest van het huidige management, wat al heeft aangegeven de ingezette koers aan te houden. Kortom, KPN volhardt in het beëindigen van XS4ALL en drukt die integratie door.
Misschien wordt de complexe XS4ALL-knoop doorgehakt door de nieuwe CEO. Op 1 december treedt zij aan, de bij Proximus opstappende CEO Dominique Leroy. Zij is door actiecomité 'XS4ALL Moet Blijven!' al belobbyd, maar heeft natuurlijk ook al goede gesprekken gevoerd met KPN's huidige management. De hamvraag is hoe de Belgische topvrouw op al deze invloeden reageert. Wie is er nu eigenlijk de baas?
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee