Management

Branche
Dominique Leroy

Actiecomité XS4ALL doet beroep op nieuwe CEO KPN

Prominenten uit het actiecomité XS4ALL Moet Blijven schreven een open brief aan Dominique Leroy.

Dominique Leroy © Proximus
17 september 2019

Prominenten uit het actiecomité XS4ALL Moet Blijven schreven een open brief aan Dominique Leroy.

Het actiecomité XS4ALL Moet Blijven wil met de toekomstig CEO van KPN in gesprek. Vanuit bedrijfsbelang van KPN verdient XS4ALL een beter lot, stellen Sjoera Nas, Kirsten Verdel, Marleen Stikker en Doke Pelleboer namens het actiecomité in een open brief aan Dominique Leroy.

"Wij geloven dat u een grandioze entree kunt maken bij KPN en bij het Nederlandse publiek in het algemeen door XS4ALL te redden", spiegelen de vier Leroy voor.

Ze doen een beroep op de achtergrond van Leroy als tweetalige ingenieursdochter. De aankomend CEO moet daarmee wel kunnen schakelen tussen talen en culturen en begrijpen dat financiën, marketing en techniek elk om eigen expertise vragen.

Ze wijzen ook op de legendarische status van XS4ALL als één van de eerste internetaanbieders, de hoge technische kwaliteit en de passie en expertise van de helpdesk. Maar ook wijzen ze op de rol die XS4ALL altijd heeft gespeeld in het publieke debat als verdediger van digitale rechten.

"Wij zien dergelijke gedegen argumenten niet terugkomen in het opheffingsbesluit van KPN. Wij begrijpen dat er een punt aan de horizon is gezet door uw voorganger, met de 'one brand strategy', maar we begrijpen niet waarom opheffing van XS4ALL de enige mogelijkheid zou zijn om dit doel te bereiken", staat in de open brief. De opstellers schetsen Leroy twee opties: XS4ALL als zelfstandige dochter die innovatieve diensten kan ontwikkelen en als bruggenhoofd kan dienen naar de kabelmarkt met in potentie tienduizenden klanten.

Verkoop is ook een optie

Als KPN echt wil vasthouden aan de ingezette strategie van één sterk merk, dan is de tweede optie om XS4ALL te verkopen. "Het lijkt er echter op alsof het opheffingsbesluit alleen vanuit boekhoudkundige overwegingen is opgesteld, zonder gedegen inventarisatie van de wensen van de markt en van de complexiteit van de hoogwaardige techniek waarop de XS4ALL-diensten zijn gebaseerd."

Het actiecomité wijst verder op de negatieve effecten van de loopgravenoorlog waar KPN en de XS4ALL-fans in zijn beland. Vrijwel zonder uitzondering schaden die de reputatie van KPN. Maar de onzekere situatie trekt ook een wissel op het personeel van XS4ALL. 

Lees meer over
Lees meer over Management OP AG Intelligence
1
Reacties
René Beumers 17 september 2019 13:09

KPN wil naast XS4ALL onder andere ook Telfort opheffen. Als klant van Telfort heb ik geen enkele sentimentele binding met Telfort als merk. Ze zijn al jaren KPN met een ander kleurtje. De techniek is KPN. De producten zijn KPN. Maar de aanpak is nog Telfort. KPN heeft in het verleden ook al Planet Internet geassimileerd en het verwonderde me dat ze er zo lang over deden om de andere overnames groen te kleuren.
KPN heeft al vele jaren de beste infrastructuur van Nederland, maar daar stellen ze de slechtste bedrijfscutuur, en regelmatig minachting van hun klanten tegenover. Ze kneoien met allerlei business modellen. Schuiven Gold en Platinum partners tussen zichzelf en hun klanten, en laten het compleet afweten bij conflicten.
Achter de facade van wat een modern bedrijf wil zijn, zit nog steeds de moloch van de oude ongenaakbare PTT.
De hoop die xs4all en Telfort hebben op verkoop zal ongegrond blijken. Daarmee zou KPN de concurentie versterken. Iets wat ze veel beter zelf kunnen door deze merken op te heffen.

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.