Innovatie & Strategie

KPN volhardt in beëindigen XS4ALL
KPN luistert, en begrijpt, maar wijkt niet af van voorgenomen schrappen XS4ALL-naam.
KPN luistert, en begrijpt, maar wijkt niet af van voorgenomen schrappen XS4ALL-naam.
Het eerste gesprek tussen telecomaanbieder KPN en het actiecomité 'XS4ALL moet blijven' heeft plaatsgevonden, maar lijkt niet vruchtbaar te zijn. Het actiecomité meldt dat zijn verzoek tot herziening van het beëindigingsplan voor XS4ALL tevergeefs is geweest. "KPN is niet bereid na te denken over een toekomst voor XS4ALL."
Het actiecomité laat in een persbericht weten dat een delegatie van XS4ALL-sympathisanten deze week met KPN heeft gesproken. Daarbij hebben zij KPN "tevergeefs gevraagd" het besluit te herzien. Het Nederlandse telecombedrijf heeft eerder deze maand plots aangekondigd enkele merknamen te schrappen.
Protest en petitie
Daaronder ook de oer-internetprovider XS4ALL, die in 1998 door KPN is overgenomen maar die altijd een aparte, zelfstandige status heeft behouden binnen het telecomconcern. Naast XS4ALL gaan ook Telfort en Yes Telecom verdwijnen. KPN heeft bij de aankondiging gesteld dat klanten van die merken geen verandering zullen merken. De dienstverlening van de te schrappen entiteiten wordt overgeheveld naar het aanbod onder de KPN-vlag.
Dit plan is bij trouwe XS4ALL-klanten niet goed gevallen. De vervolgens opgestarte petitie 'XS4ALL moet blijven' heeft nu zo'n 45.000 handtekeningen binnengehaald en het bijbehorende actiecomité heeft een gesprek met KPN aangevraagd. Het telecombedrijf heeft vlot verklaard zeker in gesprek te willen gaan.
'Zorgen begrijpen'
Volgens het actiecomité levert dat vooralsnog niets op. In het persbericht spreekt 'XS4ALL moet blijven' van een 'starre opstelling' door KPN. Het bedrijf zou over het gesprek met het actiecomité stellen 'goed te hebben geluisterd naar de zorgen' en 'emoties over het op termijn uitfaseren van XS4ALL te begrijpen'. AG Connect heeft KPN om een directe reactie gevraagd.
Het actiecomité stelt dat het teleurgesteld is "dat KPN emoties lijkt te verwarren met betrokkenheid" en dat het bedrijf "de unieke waarde van XS4ALL niet inziet". De Nederlandse internetprovider van het eerste uur biedt namelijk niet slechts internettoegang, maar maakt zich ook hard voor digitale burgerrechten, zoals privacy. "De stelling dat er voor klanten niets zou veranderen is volgens het comité volstrekt niet haalbaar", aldus de protesterende XS4ALL-sympathisanten.
Was een tijd geleden van plan over te stappen van KPN naar XS4ALL omdat ik KPN in een aantal zaken te star vindt. Toen ik de eerste geluiden hoorde van het schrappen van het merk heb ik dat on hold gezet. Ben nu aan het kijken naar de andere providers. Wellicht is er een gat in de markt voor een nieuwe kwaliteitsprovider à la XS4ALL?
Ik ben indertijd overgestapt van KPN naar xs4all.nl omdat de dienstverlening van KPN ronduit slecht was. De dienstverlening bij xs4all.nl is uitstekend en als er soms iets is, krijg je wel iemand aan de lijn die weet waar ie over praat. En nu weer terug naar KPN? NEVER! Massaal opzeggen zijn ze misschien gevoelig voor.
Inderdaad moeten veel mensen weggaan bij KPN met de lompe houding van het management, dat een juweeltje dreigt te vertrappen.
KPN moet misschien te rade gaan bij Toyota. Wil je voor relatief weinig geld een Toyota rijden of kies je voor de kwaliteit en first class service van een Lexus?
Is een (management) buy-out te crowdfunden?
Als KPN niet op z'n schreden terugkeert met dit besluit over XS4ALL zal KPN gestaag klanten zien verdwijnen. Het is een besluit wat je als klant niet makkelijk neemt. Het is de vraag of KPN deze gestage, onomkeerbare afname goed zal meenemen in haar overweging.
Nergens ook lees ik iets in de overwegingen van KPN, om de service van XS4ALL als voorbeeld te nemen voor de rest van het concern.
Heel jammer. Na allerlei fusies enerzijds (en gedwongen afsplitsingen anderzijds?) bleek KPN administratief niet in staat om mijn abonnement te wijzigen naar keuze, ondanks diverse beloften aan de telefoon. De wijziging werd doorgegeven en na maand gecanceld. Dit geschiedde keer op keer. Een ongevraagde overgang van internet + analoog bellen naar internet + digitaal bellen maakte alles rampzalig. Enige oplossing: overgaan op Ziggo en na verloop van tijd eventueel terug naar het KPN-net via het klantvriendelijke XS4All. Dat zal dus niet meer kunnen.
Misschien moeten er eest veel klanten weglopen bij KPN voor ze hun mening herzien om XSS4all te stoppen
dat schijnt tegenwoordig de enigste motivatie te geven.