Innovatie & Strategie

Infrastructuur
XS4ALL-logo

XS4ALL-petitie passeert de 39.000 handtekeningen

De petitie 'XS4ALL moet blijven' heeft al ruim meer dan 39.000 handtekeningen verzameld.

© XS4ALL
21 januari 2019

De petitie 'XS4ALL moet blijven' heeft al ruim meer dan 39.000 handtekeningen verzameld.

De petitie tegen KPN's schrappen van de merknaam XS4ALL is al door meer dan 39.000 mensen ondertekend. Volgens initiatiefnemer Kirsten Verdel is sprake van een "ongekend hoog aantal steunverklaringen". Daarom is er een speciaal actiecomité opgericht dat in gesprek wil met de top van eigenaar KPN.

De petitie 'XS4ALL moet blijven' is een reactie op een strategische bekendmaking van KPN. Het telecombedrijf gaat het merk XS4ALL schrappen, om zich meer op het hoofdmerk KPN te kunnen richten. Naast de naam van de Nederlandse oer-ISP voor consumenten laat KPN ook zijn merken Telfort en Yes Telecom verdwijnen.

Bewuste ISP-keuze

Op sociale media regende het direct reacties van mensen die KPN's voorgenomen schrappen van XS4ALL betreurden. "Nou als XS4ALL KPN wordt, ga ik na twintig jaar ergens anders heen", stelde een Groningse journalist bijvoorbeeld op Twitter. "Ik kies heel specifiek voor XS4ALL, niet voor een anonieme grote organisatie", tweette datajournalist Stephan Okhuijsen.

Eenzelfde sentiment uitte schrijfster Karin Spaink, die in haar strijd tegen de Scientology-kerk is gesteund door XS4ALL. "Seconded. Ik heb geen enkele behoefte aan een @KPN-abo, ik heb weloverwogen voor @XS4all gekozen. Jullie verliezen dan een klant die al 25 jaar abonnee is. #doehetniet", aldus Spaink.

KPN: in gesprek blijven

Volgens petitiestarter Verdel heeft KPN positief gereageerd op het verzoek voor een gesprek, maar is er nog geen datum. Ook oud-directeur van XS4ALL Doke Pelleboer is bij het actiecomité betrokken. Een woordvoerder van KPN stelde eerder dat het telecombedrijf met klanten in gesprek wil blijven over de ontwikkelingen rond XS4ALL. Ook benadrukte het bedrijf dat klanten hun XS4ALL-e-mailadres kunnen behouden.

Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
6
Reacties
Bert Verhees 26 januari 2019 12:56

Ik ben al 22 jaar klant bij Xs4All. Een keer een storing gehad die een ochtend duurde. Ik begrijp niet waarom de KPN deze goede naam te grabbel wil gooien. Ik ga op zoek naar een andere provider mocht de switch doorgaan. Als Xs4All helemaal opgaat in de KPN, dan verdwijnen de unieke eigenschappen van Xs4All. Vreselijk nieuws.

Hans Bezemer 23 januari 2019 14:22

In de vorige eeuw had ik een "dial-in" Internet abonnement bij mijn werkgever. Altijd problemen. Toen kreeg ik drie maanden gratis Internet van XS4ALL bij aankoop van een nieuw, toen bloedsnel en peperduur modem. Dat was een verademing. Nou kende ik die club al een beetje omdat ik elk jaar op de HCC dagen cash een volledige jaargang Hacktic in een neutrale bruine papieren zak afrekende bij hun stand.

In ieder geval was de keuze niet moeilijk toen die drie maanden voorbij waren. Iets later wisselde ik van werkgever, dus dat was sowieso slim gedaan als zeg ik het zelf.

Linux werd ondersteund, dus ook dat was een pre, gezien het feit dat ik sinds eeuwwisseling niet meer de beschikking had over een ander, aanmerkelijk minder betrouwbaar operating system. Ik ging met XS4ALL naar ADSL (toen nog in combinatie met een KPN abo), daarna naar volledig XS4ALL, waarbij ik mijn oude Thomson modem gewoon kon blijven gebruiken. Ik verhuisde met XS4ALL, ze vertelden me netjes op tijd dat ik die allang vergeten Fritzbox nou toch eens echt moest gaan gebruiken, ze stonden voor de (partijdige) rechter toen een paar BREIN idioten dachten dat je webpagina's uit het Internet kon scheuren als een blad uit een boek.

Inmiddels zijn we vijfentwintig jaar verder. En nou zou het moeten stoppen omdat KPN besloten heeft een eenheidsworst te worden. De filosofie achter XS4ALL is gestoeld op een hele lange geschiedenis, die verre van parallel loopt met die KPN. Ooit had je "Hacktic" en "PTT". De eerste leerde je hoe je kon freaken met prachtige volzinnen als ".. maar het is niet aan te raden, tenzij je je ei wilt bakken op je kostenteller". De laatste dacht er serieus over na om niet-tot-stand-gekomen telefoonoproepen door te rekenen aan de klant, omdat ze het geautomatiseerd pollen naar bezette BBS-en zat waren.

Die dingen zijn niet te verenigen. En beste PTT spindokters, probeer ons dan ook niet wijs te maken dat "alles hetzelfde blijft". Zo idioot zijn we niet, dus behandel ons ook niet zo. Bedenk, er zijn ook andere providers. Geen ervan is hetzelfde als XS4ALL, maar dat hoeft ook niet. Als je dit onzalige plan doorzet dan doen we dat gewoon om jullie terug te pakken.

PTT vs. Hacktic. Net als vroeger.

Doet er even niet toe 21 januari 2019 20:02

Omdat wij het gedoe met Ziggo zo moe waren, zijn we alweer jaren en jaren geleden overgestapt naar XS4ALL.
Niks problemen, niks storing of weet ik wat.
Altijd een goed werkende verbinding.
Ze zijn niet de goedkoopste, maar wel erg goed !!!!
In al die jaren 1x achter ons ergens de bliksem ingeslagen. Hier het modem defect.
Geen probleem, sochtends stond de post aan de deur.
Pakketje.
Pakketje ???? Ik heb niks besteld.
Ohhh nieuw modem.
Tuurlijk had ik gebeld, maar dat het zo snel geleverd zou worden stonden we versteld van.
En wat een flauwekul verhaal over dat mailadres.
Het maakt me niet uit wat er in het mailadres staat, het moet gewoon werken, en dat doet het bij XS4ALL.
Dus KPN laat deze perfecte club gewooon verder gaan en blijf er maar vanaf.
Bezuinigen moet je op slechte dingen, niet op goede.
Want dan worden die juist slecht

Bonno Bloksma 21 januari 2019 16:43

Ik denk dat veel van de mensen die op de enquête gereageerd hebben inderdaad er zo over denken als Ewald en Henk. Ik ben echt niet bij XS4ALL vanwege het email adres, ik ben daar puur voor de deskundigheid en het extreem lage storingspercentage. De enige keer dat ik een storing heb gehad in de afgelopen jaren bleek het alsnog een doodgewone vastloper van mijn Fritx!Box. Dat we daar in eerste instantie niet aan dachten geeft ook nog maar eens aan hoe stabiel alles is en hoort te zijn in een XS4ALL omgeving.
Ik ben zelf ook ICTer en kan me inderdaad dood ergeren wanneer ik zakelijk weer eens een helpdesk moet bellen die een standaard vragenlijst af wil lopen, de eerste 10 a 20 vragen zijn zaken die ik al lang zelf heb getest en daarna kan men inderdaad meestal alleen maar doorverwijzen naar een 2e lijn. Bij XS4ALL krijg je direct iemand aan de lijn die evenveel weet en/of kan als een 2e lijn medewerker van menig ander helpdesk. Als KPN inderdaad door gaat met het inlijven van XS4ALL waarom zou ik dan bij KPN blijven? Dan maakt het (bijna) niet meer uit welke ISP ik kies.

Henk Van Hoek 21 januari 2019 13:51

KPN heeft een opmerking gemaakt die precies aangeeft dat ze het echt niet snappen waarom we tegen de opheffing van xs4all zijn.
"Ook benadrukte het bedrijf dat klanten hun XS4ALL-e-mailadres kunnen behouden."
Dat is echt niet het belangrijkste argument om abonnee te zijn van xs4all.

Ewald Ajaiso 21 januari 2019 13:22

Beste mensen,
Ik ben intussen langer dan 20 jaar abonnee bij XS4ALL, wat ik niet voor niets heb gedaan. Ik ben bij XS4ALL gebleven, o.a. vanwege de deskundigheid van hun helpdesk, dat ik daar steeds iemand aan de lijn krijg, mocht het nodig zijn, die weet waarmee hij/zij bezig is of anders gewoon zegt het niet te weten en een collega erbij haalt, die het wel weet, wat je bij een Ziggo, bijvoorbeeld, nooit krijg, is mijn ervaring met mensen die bij die club zitten, die bij mij aankloppen om ze te helpen met hun Internet- en/of netwerkprobleem, omdat ik zelf ook een techneut ben die naar hen luistert en oplossing zoekt en vaak vindt voor hun probleem. Als KPN XS4ALL overboard gooit en onderbrengt bij haar helpdesk, zoek ik een andere provider. Ik heb ook ervaring met de helpdesk van KPN. Daar lopen ze steevast een vragenlijst af, ook al bel je voor de duizendste keer voor hetzelfde probleem. Dat wens ik niet mee te maken als klant. KPN gooit haar kwaliteitsdochter weg en denkt kennelijk daarmee klanten te winnen en/of te behouden. Dat kan ze op haar buik schrijven, wat mij betreft!
XS4ALL, het ga u goed, al zal ik het niet meemaken onder de vlag van KPN!

Vriendelijke groet,

Ewald Ajaiso

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.