Innovatie & Strategie

KPN drukt XS4ALL-opslokking door
Directie legt bezwaren Ondernemingsraad over gedwongen overstap naast zich neer.
Directie legt bezwaren Ondernemingsraad over gedwongen overstap naast zich neer.
De KPN-directie wil medewerkers van XS4ALL op korte termijn dwingen over te stappen naar KPN. De ondernemingsraad (OR) van XS4ALL heeft ‘gerede twijfel’ over de goede afloop van het integratietraject.
KPN maakte begin januari bekend te willen stoppen met de in 1998 overgenomen internetprovider XS4ALL en de 250.000 klanten over te hevelen naar KPN. Het besluit leidde tot veel protest onder XS4ALL-klanten, maar ook vanuit de ondernemingsraad van XS4ALL.
De OR van XS4ALL heeft gisteren de adviesaanvraag met betrekking tot de toekomst van XS4ALL ontvangen, waarin staat dat KPN toch kiest voor een volledige integratie van XS4ALL in KPN. Medewerkers worden desnoods gedwongen om over te stappen naar KPN. Dit is tegen het zere been van de ondernemingsraad.
Substantiële risico's
“In de afgelopen periode hebben wij als OR van XS4ALL een sensitiviteitsanalyse gedaan. Hieruit blijkt dat er substantiële risico's bestaan die wezenlijke impact op dit plan hebben. Deze analyse is met KPN gedeeld. Daarnaast is de afgelopen weken samen met experts van Stratix een business plan gemaakt voor behoud van XS4ALL. In dit plan wordt waarde toegevoegd en blijven banen behouden. Desondanks wil KPN kiezen voor een integratie”, licht Annemiek Stijl namens de OR toe.
Onvrijwillig overstappen
Voor de integratie wil de KPN-directie medewerkers op korte termijn gedwongen naar KPN overbrengen. “Wij hebben gerede twijfel dat een eventueel integratietraject goed zal verlopen wanneer mensen onvrijwillig moeten overstappen. Eerder in het proces was hier ook geen sprake van.”
Volgens KPN biedt de samenvoeging per 1 augustus het beste toekomstperspectief voor zowel de klanten als de medewerkers. Het doel is "maximaal behoud van werkgelegenheid" en de "goede kenmerken" en kwaliteit van dienstverlening van XS4ALL te behouden. Het opslokken van XS4ALL moet uiterlijk in 2020 voltooid zijn.
De integratie heeft tot gevolg dat de XS4ALL OR wordt opgeheven. Staal: “Wij kunnen zo niet langer voor het belang van de XS4ALL-medewerkers opkomen.” Zij benadrukt dat de OR nog niet in staat is geweest om een formeel standpunt te bepalen, aangezien de aanvraag gisteren pas binnen kwam. “We zullen ons standpunt de komende periode bepalen aan de hand van gesprekken met KPN en de medewerkers van XS4ALL. Hierbij zijn de eerder genoemde punten voor ons van groot belang.”
Na vele jaren van slechte internetbedrijven ben ik in 2008 overgestapt naar Japan (ik wist dat XS4ALL ook goed was maar dat was iets duurder) kon is erg goed heb al een paar keer problemen gehad in het midden van de nacht en je kunt hun gewoon 24-7 bellen en ze staan klaar en lossen het op! Ik vind de negativiteit rondom KPN onterecht ze bieden een goede prijs kwaliteit verhouding. Bij de verhuizing was mijn wifi erg slecht doordat er meerdere betonnen muren waren. Kon stuurde een gratis monteur die 3 gratis wifi repeaters heeft geplaatst en nog even gratis een paar kabels voor mij heeft doorgetrokken. Ook verhogen zij automatisch jouw internet snelheid als na een paar jaar blijkt dat de snelheden op de markt verhoogd zijn. ik hoef niks anders meer dan KPN de prijs is goed de snelheid ook 24-7 service wat wil je nog méér?
Klant bij KPN? Never! Als dit doorgaat zal ik z.s.m. overstappen naar een andere provider. Na zeer negatieve ervaringen met KPN (arrogantie in het kwadraat) dus nooit, nooit meer KPN. Hopelijk komt men binnen de KPN directie tot bezinning. Maar ik ben bang van niet......
Om me heen zie ik tal van ondernemers zich al voorbereiden op een overstap als KPN dit doorzet. De arrogantie van de huidige directie is erg groot. Dat kon nog wel eens bezuren.
De kwaliteit van dienstverlening van XS4ALL behouden?
Die van XS4ALL is beter dan die van KPN, dus hoe willen ze dat doen?