Overslaan en naar de inhoud gaan

Scattered Spider veroorzaakt nieuwe golf van phishingaanvallen in 2025

Utrecht, 20 november 2025 - De cybercriminele groepering Scattered Spider heeft in 2025 een reeks van datalekken en phishingaanvallen veroorzaakt die honderden miljoenen aan schade opleverden. Dat blijkt uit het nieuwe Phishing Threat Trends Report Vol. 6 van KnowBe4. De groep richtte zich onder meer op enkele grote retailers zoals Marks & Spencer, Co-Op en Harrods.

Knowbe4

Overtuigende phishingaanvallen dankzij informatie uit datalekken

Met de informatie die zij verkregen via datalekken, zette Scattered Spider grootschalige phishingaanvallen op om klanten van deze merken te misleiden. Denk aan overtuigende e-mails via nagemaakte domeinen en HTML-sjablonen, compleet met merklogo’s en valse compensatie-aanbiedingen. Zodra slachtoffers op de link klikten, werden zij doorgestuurd naar een pagina voor credential harvesting, waar inloggegevens werden buitgemaakt.

De tactieken van Scattered Spider

Scattered Spider staat bekend om zijn geavanceerde social-engineeringaanpak, waarbij slachtoffers worden misleid om toegang te geven tot bedrijfsnetwerken of persoonlijke accounts. De groep maakt gebruik van:

E-mail- en sms-phishing om inloggegevens te ontfutselen;SIM-swapping, waarmee telefoonnummers worden overgenomen;MFA-bombing om gebruikers te verleiden een inlogpoging goed te keuren;Vishing (telefonische manipulatie) om authenticatiecodes te verkrijgen;Imitatie van technologiepartners, zoals Okta.

Daarnaast maakt de groep regelmatig gebruik van de “Evilginx”-toolkit, die legitieme domeinen nabootst en zo uiterst geloofwaardige phishing-websites creëert.

Merken die het vaakst werden geïmiteerd

Volgens de analyse van KnowBe4 op basis van data uit KnowBe4 Defend werden de volgende merken het vaakst misbruikt in Scattered Spider-gerelateerde campagnes:

Marks & Spencer (49,9%)
Coinbase (13,8)
UK Legal Aid Agency (9,0%)
Qantas (9,0%)
Allianz (7,2%)
Harrods (6,7%)
Co-Op (2,1%)
Dior (1,8%)
Adidas (0,5%)

“Scattered Spider laat zien hoe cybercriminelen datalekken gebruiken als brandstof voor nieuwe aanvalsgolven”, zegt Jack Chapman, SVP Threat Intelligence bij KnowBe4. “Door persoonlijke gegevens te combineren met geraffineerde social-engineeringtechnieken, weten zij hun phishing-campagnes overtuigender en doelgerichter te maken dan ooit. Dit onderstreept dat traditionele e-mailbeveiliging niet volstaat. Organisaties moeten hun technologische weerbaarheid versterken met AI-gedreven detectie, geïntegreerd in een holistisch human risk management (HRM)-ecosysteem.”

Download hier het KnowBe4 2025 Phishing Threat Trends Report

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in