Innovatie & Strategie

Branche
XS4ALL

Plan B voor XS4ALL begint in november met crowdfunden

Opvolger voor XS4ALL krijgt vorm; begin november eerste crowdfunding.

© XS4ALL
10 oktober 2019

Opvolger voor XS4ALL krijgt vorm; begin november eerste crowdfunding.

Het externe alternatief voor internetprovider XS4ALL begint in zicht te komen. Terwijl achter de schermen al maanden wordt gewerkt aan een functionele én spirituele opvolger voor het dochterbedrijf van KPN, komt er nu publiek zicht op de beoogde nieuwe internetaanbieder. Plan B, wat vooralsnog geen naam bekend heeft gemaakt, trapt komende maand af met een crowdfundingsactie.

Het actiecomité XS4ALL Moet Blijven! maakt zich hard om de oer-internetprovider te laten voortbestaan. Eigenaar KPN wil het ooit overgenomen dochterbedrijf ontdoen van de zelfstandige status én het eigen merk. XS4ALL moet worden samengevoegd met de moedermaatschappij, net zoals KPN inmiddels al heeft gedaan met submerken Telfort en Yes Telecom. Voor behoud van XS4ALL strijden de ondernemingsraad van die KPN-dochter en ook het actiecomité.

Nieuwe provider lanceren

Als Plan B heeft laatstgenoemde op gegeven moment wel de optie van een nieuw op te richten internetaanbieder. Die optie is begin maart in beeld gekomen, nadat KPN begin januari het strategische plan had onthuld voor XS4ALL, Telfort en Yes Telecom. "We zijn precies negen maanden verder en ondanks de 54.000 mensen die in de online petitie pleitten voor behoud van XS4ALL, de 600 verkochte XS4ALL Moet Blijven T-shirts, duizenden donaties en een niet aflatende stroom aan negatieve pers over het voornemen van KPN, wil KPN nog steeds de stekker er uit halen", meldt het actiecomité.

"En dat betekent dat we begin november een nieuwe provider lanceren." Deze lancering omvat de onthulling van het nieuwe bedrijf, maar ook gelijk een crowdfundingsactie daarvoor. "Iedereen die op de nieuwsbrief is geabonneerd krijgt al een week voor de rest van Nederland toegang tot die actie", kondigt het actiecomité nu aan.

Tussentijds heeft de uitvoering van Plan B nog wel even 'op pauze' gestaan. Het actiecomité heeft toen namelijk nog ingezet op het doorbreken van de impasse tussen de XS4ALL-voorstanders enerzijds en het bedrijfsmanagement anderzijds, inclusief de van KPN afkomstige XS4ALL-directeur Jörg Kramer. Laatstgenoemde heeft vorige maand aangekondigd dat XS4ALL de samenvoeging met het moederbedrijf doorzet, en dat het management van de KPN-dochter het advies van de eigen ondernemingsraad naast zich neerlegt.

Ideologie, techniek, cultuur, vrijheid

Het doel van Plan B is niet om simpelweg een nieuwe aanbieder van internettoegang te starten, op markt met grote spelers als KPN en VodafoneZiggo. Het gaat, zo benadrukt het actiecomité om "Een provider waar de ideologische waarden, de technisch hoogwaardige producten en diensten, de ongeëvenaarde ondersteuning en de cultuur worden overgenomen. Een provider waar medewerkers en klanten van XS4ALL -en andere providers- terecht kunnen. Een provider die zich vrij vecht en die strijdt voor jouw digitale belangen." Dit zal dan wel onder een nieuwe naam moeten gebeuren, aangezien KPN het merkrecht heeft op 'XS4ALL'.

Het huidige XS4ALL heeft in de loop der jaren diverse malen prijzen gewonnen voor goede dienstverlening, voor beste alles-in-1 provider, en voor Meest aanbevolen alles-in-1 provider. Deze prijzen zijn toegekend door onafhankelijke organisaties als de Consumentenbond, Telecompaper en Novio Research (die de CCDNA Awards (Customer Centric DNA) uitreikt). De Consumentenbond heeft in juli dit jaar, terwijl de KPN-integratieplannen op weerstand stuitten, XS4ALL in twee categorieën als winnaar verklaard.

Wel/geen verandering voor klanten

En deze herfst is door consultancy Q&A en beoordelingssite Opiness nog de 'Best Service Award 2019' toegekend aan XS4ALL. Daarbij scoort de internetaanbieder vooral op punten als goede service, deskundige medewerkers en uitgebreide kennis van zaken. KPN heeft begin dit jaar bij de onthulling van de integratieplannen gesteld dat de dienstverlening van de samen te voegen dochters en submerken wordt overgenomen en dat klanten dus niets van de overgang zullen merken. Actievoerders en ook de ondernemingsraad van XS4ALL menen dat KPN deze belofte niet kan waarmaken.

Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.