Innovatie & Strategie

Infrastructuur
XS4ALL

Opvolger voor XS4ALL staat in de steigers

Actiecomité voor behoud XS4ALL werkt aan oprichting nieuw bedrijf, met keur aan investeerders.

© XS4ALL
7 maart 2019

Actiecomité voor behoud XS4ALL werkt aan oprichting nieuw bedrijf, met keur aan investeerders.

Vandaag voert het actiecomité XS4ALL Moet Blijven actie bij het hoofdkantoor van de Nederlandse oer-provider. Moederbedrijf KPN is voornemens om die dochter op te doeken, wat bij veel klanten maar ook medewerkers op tegenstand stuit. Het actiecomité meldt nu dat het vergevorderd is met de oprichting van een nieuw bedrijf, dat de principes en cultuur van XS4ALL meeneemt. Klanten en ook werknemers zouden al staan te popelen om mee te gaan.

Bij het nieuw op te richten bedrijf wordt de juridische structuur zo vormgegeven dat het eigendom niet is gericht op economisch gewin, maar op ideologische standvastigheid, meldt het actiecomité in een persbericht. Het gaat daarbij om privacy, veiligheid, vrije toegang voor iedereen en bescherming tegen datadeling. Van een naam met ‘XS4’ (access for) erin zal echter geen sprake kunnen zijn vanwege door KPN vastgelegde merkenrechten.

Mensen willen mee

Het actiecomité heeft echter al een naam in gedachten, waarbij de marketing daarvan een inkopper zal zijn, laat actievoerster Kirsten Verdel weten aan AG Connect. Naast naam en marketingcampagne zijn ook het businessplan, investeerders en personeel al zo goed als rond. Vele XS4ALL-klanten hebben al verklaard over te willen stappen naar een XS4ALL-achtig bedrijf indien KPN zijn plannen doorzet. De teller van de petitie voor behoud van XS4ALL is inmiddels voorbij de 52.000 handtekeningen.

Verdel vertelt dat ook veel medewerkers van de KPN-dochter bereid zijn om mee te gaan. Er is dus geen sprake van een kip-ei probleem, antwoordt zij. De nieuw op te richten internetprovider kan rekenen op klanten, personeel en investeerders. Dit wil niet zeggen dat er geen groot opbouwwerk op stapel staat, maar de betrokkenen deinzen daar niet voor terug. Het gemaakte businessplan voorziet daar ook in en is op de lange termijn gericht.

Luxeprobleem met investeerders

Het actiecomité heeft met dat plan, waarin expliciet de ideologische grondslagen staan vermeld, rondgegaan bij investeerders. Daarbij bleken er diverse geïnteresseerde partijen te zijn, die geld willen steken in het oprichten van een bedrijf “met een ideologische drive én gezond zakelijk inzicht”, aldus het actiecomité.

Deze investeerders komen uit verschillende sectoren: de bankenwereld, goede doelen, telecom, private investeerders, en techfondsen. Namen worden vooralsnog niet vrijgegeven. Verdel laat wel los dat er zóveel interesse was dat het actiecomité zich op een gegeven moment is gaan bereiden wat het precies wil van een investeerder en wat voor investeerder dat kan bieden.

“We willen niet één grote investeerder, die dan meerderheidsaandeelhouder is.” Daarnaast wil het actiecomité ook niet een investeerder die uit is op een rendement van bijvoorbeeld 20 procent. “Bij voorkeur willen we eigenlijk geen investeringen, maar leningen.” Het probleem daarbij is echter dat er dan veel bureaucratische rompslomp om de hoek komt kijken; meer dan bij reguliere investeringen voor een belang in een bedrijf.

Liefst écht behoud

“We zijn nu gas aan het geven”, zegt Verdel. Maar, voegt ze daar direct aan toe, het actiecomité zet alles zó stop als KPN afziet van zijn plannen met het klassieke XS4ALL. “Het liefst willen we behoud van XS4ALL.” Dat komt expliciet níet neer op de huidige situatie, benadrukt Verdel, en ook niet een terugkeer naar de oude situatie. “We willen een ándere situatie”, met XS4ALL als zelfstandige entiteit, op afstand gezet van KPN. “Bijvoorbeeld dat KPN minderheidsaandeelhouder wordt.”

Dergelijke alternatieve scenario’s zijn volgens het actiecomité helemaal niet door KPN bekeken. Het telecombedrijf wil zijn één-merkstrategie doorzetten en daarbij dochters als XS4ALL maar ook Telfort en Yes Telecom laten opgaan in het grotere geheel. Volgens KPN worden daarbij de kenmerkende eigenschappen van het aanbod van die dochterbedrijven overgeheveld naar het algemene KPN-aanbod. Het actiecomité kijkt hier wantrouwend tegen aan.

‘Binnen afzienbare tijd’

De voorbereiding voor de oprichting van het nieuwe, XS4ALL-vervangende bedrijf loopt al geruime tijd. Wanneer die spirituele opvolger een feit zal zijn, valt nog niet te zeggen. Dat kan nog maanden duren, geeft Verdel aan, die geen datumbelofte doet. Maar het kan wel “binnen afzienbare tijd” rond zijn na het moment dat KPN de deur definitief dicht doet.

Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
9
Reacties
AlbXS4ALL 15 maart 2019 20:31

Als XS4ALL in een andere organisatie wordt voortgezet, ga ik mee. Mocht dit niet het geval zijn, dan is KPN een provider zoals elke andere. Ik zal dan overstappen naar een snellere provider. Dat ik nu dat niet doe, heeft te maken dat XS4ALL nog steeds een zeer betrouwbare dienstverlening heeft met zeer kundige medewerkers. Vrijwel nooit nodig gehad; vanwege dus die zeer betrouwbare dienstverlening.

Egbert 10 maart 2019 12:09

KPN heeft ruim een halfjaar op de rem gestaan om mijn pairbonding gerealiseerd te krijgen. Door druk van XS4ALL is dit uiteindelijk gelukt, vanuit KPN zelf was dit nooit gerealiseerd.
Inzetten op het uitkopen van de huidige XS4ALL lijkt mij de beste optie, een nieuw op te richten provider zal ook afhankelijk van KPN, ZIGGO of een andere netwerkbeheerder. Maar ja, Als KPN dat niet wil en er komt een nieuwe XS4EVER o.i.d. ben ik er wel bij.

T.van der Toorn 09 maart 2019 18:06

Ik heb bijna 40 jaar bij KPN gewerkt met veel plezier. We stonden altijd klaar voor de klant. Want de klant zorgt voor brood op de plank. Sinds de privatisering ging het al achteruit. De aandeelhouder stond nu op de eerste plaats. Daarna moesten er 5000 man KPN verlaten door reorganisatie. Dus een hoop kennis verdween. Als je belde deden ze zo moeilijk. Ik heb het zelf meerdere keren meegemaakt. Wat een arrogantie als je ze belde. Als ze erachter kwamen dat ze fout zaten kreeg je geen excuses. Wat een verademing bij XS4ALL. Daarom ben ik toen helemaal overgegaan naar XS4ALL.
Dus vroeger werd er niet geluisterd en ook nu niet. Dus de klanten willen gewoon bij deze provider blijven KPN.

Ronald Kunenborg 09 maart 2019 12:00

Ik ben lid sinds ik dat kon worden. Met reden. Als er een alternatief voor KPN komt doe ik mee. En een vorm van ledencertificaten zoals bij de RABO of crowdfunding zoals bij symbid lijkt mij ook leuk. Dus doen.

Sander 07 maart 2019 23:57

Ik ga mee die van XS4all naar, KPN ben ik zo zat, Hack Tick, Ron Gonrijp, XS4all en straks ? Zoek een goede naam en ik ben er.

Jacques Fanchamps 07 maart 2019 17:00

Ik zal zeker met een positieve blik op een nieuw XS4aLL achtig bedrijf overwegen om over te stappen van Telfort. En daarnaast zou ik de mogelijkheid willen hebben om als klant een aandeelhouderschap te nemen in zo'n nieuw bedrijf. Ik overweeg al langer om over te stappen naar een provider die de klanten beter bedient dan Telfort of KPN.

Kees Noorlander 07 maart 2019 16:29

Goed idee. XS4ALL levert goede service, iets wat ik bij KPN niet ervaren heb.

Bop 07 maart 2019 16:03

Overname lijkt me verreweg het simpelst. Anders zal men toch stuiten op de enorme taak van het van de grond moeten opbouwen van iets nieuws, of eigenlijk weer hetzelfde.

Het zou overigens wel hilarisch zijn als de reorganisatieplannen van KPN tot gevolg hadden dat ze 10 duizenden klanten VERLOREN. 'Eurg, dat was niet de bedoeling...'

Dirk 07 maart 2019 12:46

Ik zie nog geen mogelijkheid om als klant een aandeelhouderschap te nemen in de nieuwe provider, een gemeenschappelijk eigendom zou een interessante optie kunnen zijn.
Eventuele onderhandelingen met de KPN om XS4aLL over te nemen als zelfstandige eenheid, zou ook een overweging kunnen. Dan hoeft de KPN het merk ook niet op te laten gaan in de KPN-soep en zijn ze gelijk van 52.000 lastige klanten af.

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.