Management

Infrastructuur
KPN-hoofdkantoor Rotterdam

Waar KPN haar nieuwe topmanager kan zoeken

Wie gaat KPN’s hoogste baas opvolgen? Een drietal suggesties.

© KPN
26 juni 2019

Plots vertrek van hoogste baas geeft kansen voor frisse start. De partijlijn is weliswaar dat de huidige koers wordt voortgezet, maar dat kan ook een boodschap voor geschrokken aandeelhouders zijn. Het vertrek van topman Maximo Ibarra is namelijk nogal abrupt, en slechts 13 maanden na zijn aantreden. Wie gaat hem opvolgen? Hier drie mogelijke kandidaten.

KPN, Nederlanders vinden daar wat van. De voormalig monopolist (en ooit nog staatsbedrijf) is ondanks concurrentie en nieuwe communicatietechnologie voor velen nog flink onmisbaar. De recente 112-storing maakt dit pijnlijk duidelijk. Maar er zijn ook onmisbaarheidsgevoelens in positieve zin, getuige de weerstand enkele jaren terug tegen de overnamedreiging door de Mexicaanse miljardair Carlos Slim.

Eenzelfde weerstand speelt nu rond Neerlands oer-ISP XS4ALL die door moederbedrijf KPN opgeheven dreigt te worden. Dit plan voor merkunificatie komt uit de koker van Ibarra. De officiële boodschap is dat deze strategie nu wordt doorgezet, waarbij het ene bedrijf het serviceniveau van het andere krijgt, zo luidt de geruststelling vanuit het KPN-management.

(Oppositie)leider

Een topmanager die dit waar kan maken, moet misschien juist gezocht worden in het kamp van de tegenstanders. Iemand die strijdt voor behoud van XS4ALL, die daar een strategie voor heeft, én die zich zelf al kandidaat stelt om Ibarra op te volgen. “Ik bied me uiteraard graag aan als nieuwe CEO van KPN. Gaan we vól door met de één merk strategie: KPN opdoeken en alles XS4ALL noemen”, tweet Kirsten Verdel van het actiecomité 'XS4ALL moet blijven'.

Maar mogelijk is zo’n duidelijke dissident moeilijk te accepteren voor KPN’s bestuur. Een nieuwe topmanager zou dan beter gezocht kunnen worden in de eigen gelederen. Misschien een man met ervaring, en glasvezelvisie? Een man als Eelco Blok, die wellicht valt te verleiden om terug te keren naar KPN om ‘zijn kunstje’ nog eens te doen?

Leider met ervaring

Blok heeft zich als topbestuurder bij het telecombedrijf fel verzet tegen de ongevraagde avances van telecommagnaat Carlos Slim. Én onder zijn leiding heeft KPN in 2014 glasvezelbedrijf Reggefiber overgenomen. Die strategische investering bewijst anno nu (weer) zijn waarde met de uitrol - en versnelling daarvan - van glasvezel in vijftig Nederlandse regio’s.

Daarnaast heeft Blok visie op IT in bredere zin en steekt hij zijn kritiek op bijvoorbeeld overheidsbeleid niet onder stoelen of banken. Bij zijn vertrek als CEO van KPN heeft Blok de langetermijnvisie op ICT van het Nederlandse kabinet gehekeld. Het besluit om de 5G-veiling op te delen in meerdere veilingen vanwege frequenties kreeg er vooral van langs. Het zou doodzonde, maar “ook onnodig”, zijn als Nederland afzakt van het beste jongetje in de klas naar achterblijver in Europa.

Security-leider

Aan de andere kant: waarom kiezen voor management uit het traditionele telecomverleden als KPN zich met beveiligingsdiensten en nieuw opgetuigde beveiligingsdivisie richt op de toekomst? Heeft het bedrijf dan niet veel meer aan een nieuwe leider met serieuze security-credentials? Een powervrouw als Jaya Baloo, die als CISO bij KPN al flinke veranderingen heeft doorgevoerd, bijvoorbeeld?

Ook zij is een topmanager met visie, die op een internationaal podium waarschuwt voor de verstrekkende gevolgen van quantum computing en die de cruciale rol van ethische hackers erkent. Vorige maand is ze verkozen tot een van de vijftig rolmodellen van Inspiring Fifty Netherlands. Deze lijst moet diversiteit in techniek vergroten door vrouwelijke rolmodellen in de sector zichtbaarder te maken.

Baloo heeft ook oog voor jongeren en draagt dat bijvoorbeeld uit via haar editie van gastcolleges aan scholieren: over data, beveiliging en privacy. “Om de sterke positie van Nederland te behouden voor de toekomst is het heel belangrijk dat we nu al beginnen om een hele generatie cybersecurity-bewust te maken. En dat is ongeacht welk beroep ze later dan ook gaan kiezen”, legt de security-topvrouw uit in de video van Nederland ICT over haar gastcollege.

KPN kan ongetwijfeld meer kandidaten vinden, en het kan van deze bescheiden lijst suggesties iets vinden. Net zoals veel Nederlanders wat vinden van KPN en diens koers. Op naar de toekomst!

Reactie toevoegen
3
Reacties
Don van Riet (oud KPN/SNT mgr) 28 juni 2019 10:05

Je zou ook kunnen zeggen dat KPN nu hetzelfde met Ibarra na Blok heeft meegemaakt als Philips ooit met Boonstra na Timmer, die vond dat je net zo goed koffie als technische hoogstandjes van Philips kon verkopen. Voorgangers die wisten wat het bedrijf in zijn mars had (Eelco was berucht om zijn vraag naar details die hij best begreep) versus personen, die op veel smallere basis hadden en hebben geacteerd. Van Philips is inmiddels weinig over, hopelijk blijft dat lot KPN bespaard.

Don van Riet (oud KPN/SNT mgr) 27 juni 2019 13:33

Eelco terugvragen voor een stuk overbrugging is geen slecht idee. Voor het profileren als een modern dienstverlenend bedrijf (iets dat het kleinere XS4all beter begrijpt), is z.s.m. een op retail ipv op grootschalige, "platte" diensten gerichte topman gewenst. M.i. zou je met een aparte Business unit voor de 112 diensten een aan XS4all gelijkwaardige focus realiseren om dit niet in grootschalige operatën te laten verzuipen. KPN heeft vanaf zijn PTT verleden geworsteld met grootschaligheid en centralisatie versus kleinere schaal en dochterbedrijven met een zekere vrijheid.

van Zanten 26 juni 2019 20:30

Aardige suggesties, maar het is ook een risico voor een deel van het nu zittende management team. Die lopen met deze keuzes een flinke kans om er door de CEO uit gebonjourd te worden.

De opmerking "De officiële boodschap is deze strategie nu wordt doorgezet, waarbij het ene bedrijf het serviceniveau van het andere krijgt, zo luidt de geruststelling vanuit het KPN-management." wordt ik niet gerust van, voor XS4ALL betekent het omlaag naar het KPN niveau, dat zien de vele huidige klanten ook al aankomen.

De KPN top snapt niet dat het geen Unilever is waar je merken van fysieke producten kunt elimineren, samenvoegen of double branden mits handig aangepakt.