Innovatie & Strategie

Infrastructuur
vliegveld

Toch langer uitstel voor 5G bij vliegvelden VS

5G-uitrol verder ingeperkt door Verizon en AT&T vanwege storingsrisico.

20 juni 2022

5G-uitrol verder ingeperkt door Verizon en AT&T vanwege storingsrisico.

De Amerikaanse uitrol van 5G-netwerken loopt toch weer een tegenslag op: volledig 5G komt er nog niet van rondom vliegvelden in de Verenigde Staten. Telecomaanbieders Verizon en AT&T gaan akkoord met het niet gebruiken van een deel van het 5G-spectrum in de nabijheid van vliegvelden. Dit moet luchtvaartmaatschappijen de tijd geven om hun toestellen te controleren en eventueel aan te passen tegen storing door 5G-signalen.

Het gaat om de zogeheten C-band wat een relatief klein maar wel belangrijk deel is van het radiobereik dat 5G kan hebben. De frequenties in het C-bereik zitten tussen voor 5G in de VS tussen de 3,7 en 3,98 GHz. De draadloze communicatietechnologie kan daar verder komen wat fysieke afstand (dekking) betreft, maar dan ook met meer bandbreedte (wat voor veel consumenten neerkomt op hogere internetsnelheden). De uitrol van 5G in de VS is al jaren bezig, maar eind vorig jaar is commotie ontstaan over storingsgevaar voor radiohoogtemeters in bepaalde vliegtuigen.

5G-vrije zones

Dat heeft toen aanvankelijk gezorgd voor 5G-uitstel en het instellen van 5G-vrije zones rondom vliegvelden. Spoedoverleg, lobby-activiteiten, druk vanuit luchtvaarttoezichthouder FAA (Federal Aviation Administration) en haastig uitgevoerde toestelkeuringen zijn in januari dit jaar gevolgd. De kwestie leek in vlot tempo te worden aangepakt, waarbij de eerder bepaalde 5G-vrije zones toch wat kleiner konden worden, in aanloop naar volledig oplossen van dit probleem. Nu blijkt de eerder gestelde datum van 5 juli dit jaar niet een eindpunt maar slechts een tussenstation te zijn; de 5G-uitrol wordt verder uitgesmeerd.

De FAA is met Verizon en AT&T overeengekomen dat zij hun gebruik van de C-band nog een jaar inperken in de nabijheid van vliegvelden. Aanvankelijk was de 5G-beperking ingesteld tot 5 juli. In zijn aankondiging van de overeenkomst met de telco's spreekt de FAA van een gefaseerde aanpak die loopt tot eind dit jaar. Luchtvaartmaatschappijen die vliegtuigen gebruiken met radiohoogtemeters die gevoelig zijn voor verstoring door 5G hebben tot dan de tijd om dit probleem aan te pakken.

Nog maanden werk

De vatbare toestellen moeten namelijk worden voorzien van filters voor de gebruikte radiofrequenties voor de hoogtemeters. Die aanpassingen moeten tegen het einde van 2022 klaar zijn. "Dit werk is al begonnen en zal voortgezet worden op een versnelde basis", stelt de FAA. Vliegtuigmakers Boeing, Airbus, Mitsubishi Heavy Industries en Embraer hebben samen met de fabrikanten van radiohoogtemeters gewerkt aan het ontwikkelen van filter- en installatiekits voor sommige van hun toestellen. "Klanten ontvangen deze kits nu", meldt de FAA in het bericht van afgelopen vrijdag.

In de tussentijd is er technisch gezien dus nog risico van minder goede werking van radiohoogtemeters in bepaalde vliegtuigmodellen. Radiohoogtemeters worden ingezet als er slecht zicht is bij landingen. Terwijl dit 5G-probleem niet speelt buiten de VS raakt het natuurlijk wel vliegverkeer vanuit andere werelddelen naar dat land. Ondertussen spelen er grote belangen: enerzijds belangen van de luchtvaartindustrie en anderzijds belangen van de telecomindustrie, plus daar dwars doorheen veiligheid voor luchtverkeer.

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.