Innovatie & Strategie

Security
Boeing 777

Sommige vliegtuigen nu toch goedgekeurd voor 5G in VS

Luchtvaarttoezichthouder keurt hoogtemeters op verstoring door 5G.

© Boeing
20 januari 2022

Luchtvaarttoezichthouder keurt hoogtemeters op verstoring door 5G.

De Amerikaanse luchtvaarttoezichthouder FAA heeft nog drie hoogtemeters voor vliegtuigen goedgekeurd op veiligheid in combinatie met 5G-netwerken in de VS. Daarmee is naar schatting 62% van de Amerikaanse luchtvloot gedekt door goedkeuringen die de FAA nu heeft afgegeven. In totaal zijn nu vijf verschillende radiohoogtemeters storingsvrij bevonden, in een reeks toestellen van Boeing en Airbus.

Het gaat om sommige uitvoeringen van het veelgebruikte Boeing 777-vliegtuig, naast sommige toestellen van de types 717, 737, 747, 757, 767, en MD-10/-11. Van de Europese fabrikant Airbus betreft het sommige uitvoeringen van de modellen A300, A310, A319, A320, A330, A340, A350 en A380. De nieuwe goedkeuringen van de FAA zijn voor het uitvoeren van landingen met slecht zicht, waarbij de werking van de radiohoogtemeter dan essentieel is. 5G-frequenties op de zogeheten C-band zouden dat kritieke systeem kunnen storen, stelt de FAA.

Nog lopende kwestie

"Zelfs met deze goedkeuringen kunnen vluchten op sommige vliegvelden nog geraakt worden", geeft de FAA (Federal Aviation Authority) zelf toe in zijn meest recente aankondiging. De Amerikaanse toezichthouder voor de luchtvaartindustrie stelt daarin dat het samen met fabrikanten eraan blijft werken om te komen tot beter begrip hoe de hoogtemeter werkt in combinatie met ander vluchtsystemen.

Passagiers krijgen van de FAA het advies om bij hun luchtvaartmaatschappijen te controleren wat de actuele vluchtschema's zijn. Gister is al bekend geworden dat luchtvaartmaatschappijen van over de hele wereld zich genoodzaakt hebben gezien om vluchten op de Verenigde Staten te schrappen. Dit nadat vliegtuigfabrikant Boeing het advies aan klanten heeft gegeven om zijn 777-toestel niet te laten vliegen op vliegvelden waar telecombedrijven de C-band gebruiken.

De FAA had toen echter al wel 777-uitvoeringen goedgekeurd die de mogelijkheid hebben om de radioverkeer op de C-band uit te filteren, weet Ars Technica te melden. Afgelopen zondag, enkele dagen vóór de '5G-deadline' van 19 januari, had de FAA zo'n 45% van de Amerikaanse luchtvloot goedgekeurd. Het schrappen van vluchten op de VS is gebeurd op de dag dat 5G-zendmasten met frequenties op de C-band actief zouden worden in de VS.

Vluchten geschrapt

De Arabische luchtvaartmaatschappij Emirates, het Indiase Air India en de Japanse luchtvaartmaatschappijen ANA (All Nippon Airways) en Japan Airlines hebben sommige vluchten naar de VS deze week geschrapt. In enkele gevallen zijn er andere vliegtuigen ingezet voor Amerikaanse bestemmingen. Ook Europese luchtvaartmaatschappijen als Lufthansa en British Airways doen aan schrappen en switchen.

Het op de valreep bereikte uitstel van 5G-inschakeling nabij vliegvelden is te laat gekomen om deze verstoring van het luchtverkeer af te wenden. De Amerikaanse overheid had juist druk uitgeoefend op telecomaanbieders om dit te voorkomen. Daags daarvoor hadden CEO's van Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen gewaarschuwd voor chaos voor het vliegverkeer.

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.