Management

Governance
flights cancelled

'Chaos vliegverkeer in de VS door ingebruikname 5G'

Luchtvaartmaatschappijen schrijven brandbrief aan de regering Biden.

© Shutterstock SynthEx
18 januari 2022

Luchtvaartmaatschappijen schrijven brandbrief aan de regering Biden.

De CEO's van een aantal grote Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen waarschuwen in een brandbrief voor chaos op de Amerikaanse luchthavens als telecomaanbieders komende woensdag alsnog hun 5G-netwerken in gebruik mogen nemen.

Er is onmiddellijke actie nodig om te voorkomen dat een significante operationele verstoring optreedt in het luchtvervoer van passagiers, vracht en medische goederen, aldus de waarschuwing. Deze alarmerende boodschap wordt geuit door de CEO's van onder meer  American Airlines, Delta Airlines, United Airlines en Southwest Airlines. "De schade als gevolg van de ingebruikname [van nieuwe 5G-frequenties - red] op 19 januari is veel groter dan we aanvankelijk dachten", stellen zij.

De briefschrijvers schetsen een doembeeld waarin tienduizenden Amerikanen op andere continenten blijven steken door het uitvallen van vluchten en waarin de Amerikaanse economie piepend en krakend tot stilstand komt. "Tenzij onze grote knooppunten gevrijwaard worden zodat daar gevlogen kan worden, komt het overgrote deel van luchtverkeer in essentie stil te liggen". 

5G-vrije zones rond grote luchthavens

In de brandbrief aan verschillende beleidsmakers in het Witte Huis vragen de luchtvaartmaatschappijen om een zone van 2 mijl (ruim 3 km) rond start- en landingsbanen die is gevrijwaard van 5G-signalen in de zogeheten C-band. Amerikaanse telecomaanbieders mogen vanaf morgen de hen toebedeelde frequenties tussen 4,2 GHz en 4,4 GHz in gebruik nemen voor het opzetten van 5G- mobiele netwerken.

Signalen op die frequenties storen echter de hoogtemeters van vliegtuigen, stellen de luchtvaartbedrijven. Zij noemen veelgebruikte toestellen als de Boeings 787, 777, 737 plus nog vliegtuigen die voor regionale vluchten worden gebruikt. "De problemen doen zich niet alleen voor bij slecht weer."

Vluchten annuleren

De actie van de luchtvaartmaatschappijen is een ultieme schreeuw om aandacht in een langlopende discussie tussen de luchtvaartindustrie en de telecomsector. Telecomtoezichthouder FCC staat op het standpunt dat er voldoende is getest dat de buffer tussen de nieuwe 5G-frequenties en de frequenties die de hoogtemeters gebruiken, afdoende is. De luchtvaarttoezichthouder FAA heeft zondag aangegeven dat 45% van de luchthavens in de VS veilig is om te gebruiken. Daar zitten echter niet de grote luchthavens bij, stellen de CEO's nu in hun brandbrief.

De betrokken agentschappen in het Witte Huis hebben nog niet gereageerd. Inmiddels hebben de luchtvaartmaatschappijen al voorbereidingen getroffen voor het annuleren van internationale vluchten die woensdag moeten aankomen in de VS.

7
Reacties
M. Commandeur 19 januari 2022 13:57

Bij zo'n belangrijk instrument als een hoogtemeter lijkt me van belang om over een redundante meting te beschikken, liefst ook gebruikmakend van meerdere technieken. Bij start en landing is de aloude luchtdrukmeting te onnauwkeurig, dus is die reflectiemeting nodig voor de veiligheid.
Los van de vraag over de wenselijkheid van zo massaal vliegen is er de vraag: is 5G (nl. het gebruik van nieuwe frequenties) wel nodig?
Het heeft tal van nadelen (denk ook aan EM-straling door hogere vermogens) en vormt ook onderdeel van een vertechnologisering van onze maatschappij. Niet alles wat kan moeten we willen. In het algemeen dwingen de huidige crises ons tot nadenken over onze toekomst: is oneindige groei wel houdbaar? In de natuur is de enige uitzondering: kanker, maar ook die loopt dood ...

Wim 19 januari 2022 11:18

En ja (zie mijn reactie hieronder) GPS kan ook je hoogte meten. Elke sporthorloge eigenaar weet dat.

Wim 19 januari 2022 11:15

Tegenwoordig zit er ook GPS als alternatief voor de traditionale hoogtemeter in vliegtuigen. Maar die mag nog niet als primaire bron gebruikt worden. Mijn GPS snelheidsmeter in de auto (of de GPS snelheid die je ziet bij Flitsmeister) is nauwkeuriger dan de ouderwetse meter op het dashboard. Die begint al af te wijken als je banden slijten...

petermr 18 januari 2022 14:27

een goedwerkende hoogtemeter in een vliegtuig lijkt mij toch wel kritiek instrument om veilig te kunnen landen

Johan 18 januari 2022 12:14

Gelukkig gaat het alleen maar om de hoogtemeters in vliegtuigen, en niet om kritieke apparatuur of zo.
In dit geval geldt toch echt: "better safe than sorry".

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.