Microsoft onderzoekt hoe en op welke banen AI invloed heeft, beweert dat het geen mensen gaat vervangen
Onderzoekers van Microsoft analyseerde meer dan 200.000 interacties met Copilot om te zien hoe het gebruik van AI impact kan hebben op de werkvloer. De conclusie die ze trokken is voor de hand liggend, maar ook ietwat verrassend gezien de ontslagen die het bedrijf onlangs deed.

Het doel van het onderzoek was om uit te vinden in hoeverre werkzaamheden beinvloed worden door het gebruik van generatieve AI. Het was dus niet zo zeer gericht op het uitvinden welke banen het meest op de tocht zullen komen te staan door de opkomst van de technologie.
Toch was juist dat laatste een onderdeel van de conclusie die de onderzoekers trokken, want op basis van de interacties met Copilot werd al snel duidelijk dat de technologie vooral ingezet wordt bij banen die minimaal een bachelordiploma vereisen. Tegelijk vond men amper toepassing voor fysieke arbeid.
De AI werd vooral ingezet bij het vertalen van teksten en hulp bij de aankoop van producten. Ook valt het op dat Copilot veel gevraagd werd om te assisteren bij juridische taken en het nagaan en uitleggen van feiten alsook het vergaren van kennis. Verrassend genoeg werd het amper ingezet bij het genereren van creatieve uitingen.
Lastig om daadwerkelijke impact van AI te meten
Hoewel de onderzoekers hier dus vooral open deuren lijken open te trappen, gaven ze wel eerlijk toe dat ze moeite hadden om te bepalen wat de daadwerkelijke impact van het AI-gebruik op de werkvloer precies was. Volgens hen werkten ze vooral met momentopnames en was niet te peilen hoe en of de antwoorden van Copilot gebruikt werden en hoe deze de werkzaamheden van de gebruiker veranderden. Ook konden ze niet meten hoever de effecten van de interactie met Copilot in het bedrijf doordrongen
Kort door de bocht vergeleken de onderzoekers alleen de antwoorden die Copilot gaf met de verwachte werkzaamheden van vooraf bepaalde functiegebieden. Als die overeen kwamen, dan was er sprake van een mogelijke impact en zou het gebruik van AI dus mogelijk een toegevoegde waarde hebben.
En daarbij komen we op het punt waarbij de onderzoekers de werkwijze van het moederbedrijf sterk tegen spreken. De conclusie van het onderzoek is namelijk dat AI geen banen gaat overnemen, maar werknemers vooral zal ondersteunen. Het gaat nog verder, want in het paper staat aangegeven dat AI bij lange na nog niet in staat is om volledige functies te vervangen. De toekomst zal moeten uitwijzen of dit op termijn wel haalbaar gaat zijn.
Mocht je toch nog willen weten of je op de AI-schopstoel zit? Dit zijn de tien banen die geïdentificeerd werden als meest overlap hebbende met wat Copilot kan.
1. Tolken en vertalers
2. Historici
3. Passagiersbegeleiders
4. Verkoopvertegenwoordigers van diensten
5. Schrijvers en auteurs
6. Klantenservicemedewerkers
7. CNC-programmeurs
8. Telefooncentralisten
9. Ticketagenten en reisbureaumedewerkers
10. Omroepers en radio-dj's
Wil je helemaal veilig zijn van de invloed van AI, dan kun je het beste een overstap maken naar onderstaande banen. De onderzoekers vonden hier namelijk 0 procent correlatie met AI.
- Bedienend personeel
- Vloerschuurders en -afwerkers
- Heiblokbestuurders
- Spoorwegaanleg- en onderhoudsmaterieel operators
- Gieterijvorm- en kernmakers
- Waterzuiveringsinstallatie- en systeemoperators.
- Brug- en sluiswachters
- Baggermachinebestuurders
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee