Werknemers liegen over AI-gebruik door druk van leiding
- De druk om AI te gebruiken op de werkvloer neemt toe, vooral vanuit de top van bedrijven.
- Werknemers die niet met AI willen of kunnen werken, voelen zich daardoor genoodzaakt te liegen.
- Ook blijkt dat de inzet van AI in sommige gevallen meer tijd kost dan dat het oplevert.
- Lees ook: Onderzoek: coderen met AI gaat langzamer dan coderen zonder AI
Veel werknemers ervaren een toenemende druk vanuit het management om op een of andere manier gebruik te maken van AI op de werkvloer. Dit leidt ertoe dat een gedeelte van de werknemers zich niet prettig voelt om met de technologie te werken en zelfs dat iets meer dan een zesde er simpelweg over liegt, blijkt uit onderzoek van Howdy.com
De problematiek zou vooral ontstaan door twee factoren: de druk die het management uitvoert op de werknemer om AI te gebruiken terwijl de inzet ervan onlogisch of onhandig is in de betreffende situatie en het gebrek aan training hoe met AI om te gaan.
Dit komt vanzelfsprekend voort uit het feit dat de markt en de media maar blijven hameren op het feit dat je iets met AI moet doen, omdat je anders de concurrentiestrijd op korte termijn zal gaan verliezen.
In de praktijk vertaalt zich dit naar ruim drie kwart van de werknemers waarvan verwacht dat ze in een bepaalde vorm met AI werken, maar waarbij niet altijd duidelijk wordt gemaakt hoe. Hierdoor heeft een derde van de ondervraagden soms het gevoel dat AI-gebruik nogal overweldigend is.
En zoals we ondertussen weten, hoeft deze ongeleide inzet van AI niet altijd te leiden tot een productiviteitswinst, maar kan het zelfs meer tijd kosten. Het nakijken van de resultaten die AI ophoest kan evenveel of zelfs meer tijd kosten dan het uitvoeren van de taak zonder AI. En dat is als we ervan uitgaan dat de resultaten gecontroleerd worden, want uit onderzoek van KPMG blijkt dat ruim tweederde van de AI-gebruikers de antwoorden blindelings accepteert.
Ondanks de problemen maakt AI werk wel prettiger
Maar ondanks de druk en de problemen rond de inzet van AI op de werkvloer, geeft het overgrote deel (69 procent) van de AI-gebruikers aan meer plezier in het werk te hebben.
Het is dan ook niet vreemd dat de helft van de ondervraagden aangeeft dagelijks gebruik te maakt van AI. Slechts een enkeling gebruikt het wekelijks of nog minder vaak.
Opvallend is dat bijna alle respondenten aangeven dat ze goed overweg kunnen met AI. Bijna drie kwart zegt ook daadwerkelijk productiveitswinst te behalen (al staat denken dat je efficiënter werkt, niet gelijk aan daadwerkelijk sneller werken).
Bijna drie kwart van de ondervraagden geeft aan dat ze minder werkstress ervaren. Ook werken ze vaker samen met collega's (25 procent) en voelen ze zich minder eenzaam (31 procent). Aan de andere kant zegt ongeveer 1 op de 10 werknemers dat het AI-gebruik hun eigenwaarde negatief heeft aangetast.
Toch blijkt ook hier de aanpak van bedrijven niet helemaal toerijkend. Iets meer dan de helft van de dagelijkse AI-gebruikers geeft namelijk aan dat ze uit eigen zak betalen voor toegang tot krachtigere AI-tools. Hiermee zouden ze naar eigen zeggen hun werk beter kunnen uitvoeren.
Het onderzoek geeft vooral aan dat het verplichten of verwachten dat werknemers AI gebruiken, niet altijd de gewenste resultaten oplevert. Een implementatie met training en uitleg zou in theorie aanzienlijk beter werken, mits de inzet van AI ook daadwerkelijk van toepassing is op de werkzaamheden die uitgevoerd moeten worden.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee