Onderzoek: AI in Nederland: meer ambitie dan realiteit
Vrijwel alle Nederlandse bedrijven zijn heel erg positief over een toekomst met AI. Toch is het nog niet goed duidelijk hoe de technologie geïmplementeerd kan worden en waar winst te behalen valt, blijkt uit een onderzoek van Conclusion AI 360.

Ruim 90 procent van de 517 deelnemers aan het onderzoek gaf aan dat AI een cruciaal onderdeel van de toekomst is. Ook is meer dan de helft al bezig met implementatie van de opkomende technologie. Ongeveer de helft zegt 'Early Adopter' te zijn en bereidt te zijn om met AI te experimenteren, maar slechts 15 procent beweert dat AI volledig geïntegreerd is in de bedrijfsvoering.
Bij de 15 procent lijkt het ook vooral technische implementaties te gaan. Conclusion geeft aan dat deze bedrijven AI vooral gebruiken voor data-analyse, procesautomatisering en productontwikkeling.
Mismatch tussen ambitie en implementatie
Het onderzoek geeft dan ook vooral aan dat er een mismatch is tussen de ambitie en de daadwerkelijke implementatie van AI. Veel bedrijven zijn nog zoekende naar waar het een voordeel kan opleveren, al verwachten ze wel de nodige praktische voordelen van AI. Zo denkt bijna de helft dat operationele efficiëntie zal verbeteren en de kosten zullen dalen op langere termijn. Ook hoopt men op betere besluitvorming door data-inzichten.
"Echte schaalbaarheid blijft voorlopig een uitdaging door kennistekorten en beperkte integratie. In de praktijk zien we dat bij procesautomatisering er vaak wordt uitgegaan van een winst van 20 tot 40 procent", verduidelijkt directeur Tomas van den Nieuwendijk van Conclusion AI 360
Gebrek aan kennis
Ongeveer een derde van de ondervraagde bedrijven geeft aan dat een gebrek aan kennis een grote beer op de weg is voor een goede implementatie van AI. Hierdoor is het erg lastig om de risico's van AI binnen het bedrijf goed in te schatten en is er onvoldoende kennis van wetgeving.
Een ander probleem dat bedrijven dienen te tackelen is de generatiekloof, of simpelweg het verschil in vertrouwen in het gebruik van AI. Het onderzoek wijst uit dat jongere gebruikers AI veel vaker inzetten, maar zich hierbij veel minder bewust zijn van de risico's, terwijl de oudere werknemers het liefst AI en alles wat ermee te maken heeft buiten de deur houdt.
Kort door de bocht toont het onderzoek vooral aan dat AI bij eigenlijk elk bedrijf in Nederland wel op de agenda staat, maar dat de adoptie van de technologie nog in de kinderschoenen staat. In veel gevallen is het onduidelijk waar de winst te behalen valt en is het lastig om te bepalen hoe en waar de technologie te implementeren is zodat het echt waarde toevoegt.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee