Overslaan en naar de inhoud gaan

Krapte in Amsterdam (en andere tech-topsteden) jaagt datacenters naar secundaire locaties

Volgens nieuw onderzoek dwingt de toenemende leegstand en het slinkende aanbod op populaire Europese datacenterlocaties aanbieders naar nieuwe gebieden te trekken, waarbij bedrijven op zoek gaan naar secundaire markten in een poging hun portfolio's te versterken.

Europa, locaties
Shutterstock.com

Uit een recent onderzoek van vastgoedorganisatie CBRE blijkt dat een 'double digit' groei van het aanbod wordt verwacht in 80% van Europa's "secundaire markten", zoals Berlijn, Brussel, Madrid, Milaan, München en Oslo.

Deze markten liggen buiten de primaire 'FLAPD' regio's; Frankfurt, Londen, Amsterdam, Parijs en Dublin. Alle vijf deze primaire markten in Europa hebben momenteel te maken met een snelle afname van de beschikbare ruimte.

Het onderzoeksrapport van CBRE verwacht dat de beschikbaarheid van datacenterruimte en de leegstand voor het derde achtereenvolgende jaar zullen dalen in FLAPD, vanwege een tekort aan voorraad die nodig is om "aan de sterke vraag naar hyperscalers te voldoen".

Hoewel de beschikbaarheid in de secundaire markten van Europa nog steeds daalt, gaat dit veel langzamer dan in FLAPD.

Zoeken naar "uitbreiding en aanvulling"

Door de stijgende vraag naar datacenters richten veel aanbieders hun aandacht op alternatieve regio's in een poging om zowel hun portefeuilles te diversifiëren als hun capaciteit op te voeren.

"Vier van de meest urgente uitdagingen voor datacenters zijn stroom, beschikbaarheid van vastgoed, duurzaamheid en de mogelijkheid om faciliteiten te bouwen die klaar zijn voor AI", zegt Christina Mertens, vice president business development, EMEA bij VIRTUS Datacenters.

"Er is behoefte om verder te kijken dan de FLAPD-markten naar 'secundaire' markten als de industrie aan deze eisen wil voldoen," vertelde Mertens aan ITPro.

Niet verlaten, maar uitbreiden

Mertens benadrukte echter dat het belangrijk is om in gedachten te houden dat datacenterproviders de FLAPD-regio niet verlaten, maar eerder uitbreiden naar andere regio's om hun positie te versterken.

"Datacenterproviders 'verhuizen' niet uit de FLAPD-zone. In plaats daarvan verkennen en bouwen ze nieuwe locaties binnen deze 'secundaire' markten om bestaande marktlocaties te vergroten en aan te vullen," aldus Mertens.

Het ecosysteem van secundaire markten in Europa is geen wondermiddel voor de problemen die zich voordoen bij de keuze van datacenterlocaties, maar biedt aanbieders van datacenters de mogelijkheid om in Europa uit te breiden.

"Datacenterproviders en klanten zien nog steeds waarde in de FLAPD-zone, maar de ontwikkeling en groei van AI en de unieke eisen die AI-workloads stellen, maken nieuwe markten noodzakelijk om de behoeften van hyperscale en zakelijke klanten te ondersteunen", aldus Mertens.

Volgens het CBRE-rapport hebben cloudproviders ook een rol te spelen in de ontwikkeling naar secundaire markten, omdat deze bedrijven steeds meer diensten willen leveren aan markten "in het land zelf, in plaats van in de regio".

Secundaire markten hebben veel te bieden

Veel secundaire markten in Europa bieden niet alleen betere toegang tot ruimte, maar lenen zich ook op andere manieren voor de ontwikkeling van datacenters.

Volgens Doug Loewe, CEO van Kao Data, zijn locaties op secundaire markten vaak zeer geschikt voor de bouw van datacenters, vanwege een overvloed aan geschikte locaties.

"Steden als Berlijn, Greater Manchester en Brussel hebben bijvoorbeeld veel brownfields en ex-industriële locaties die rijp zijn voor duurzame modernisering", aldus Loewe.

Loewe noemde ook het belang van technologische veerkracht en legde uit hoe secundaire locaties vaak een "plus één" kunnen worden voor primaire locaties, zoals in het geval van Marseille naar Parijs of Berlijn naar Frankfurt.

Bron: ITProPortal. Dit artikel is AI-vertaald.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in