Overslaan en naar de inhoud gaan

Anthropic: bedrijven gebruiken AI om hele taken over te nemen, niet om mensen te versterken

Anthropic, de maker van AI-chatbot Claude, heeft onderzoek gedaan naar hoe bedrijven hun producten inzetten. Wat blijkt? De zakenwereld zet het vooral in om hele taken te vervullen, niet zo zeer om de productiviteit van mensen te verhogen.

Als je een ding vaak hoort als bedrijven AI inzetten, is het wel dat ze het doen om de productiviteit van mensen te verhogen. Het idee dat aangekaart wordt is dat een mens die samenwerkt met AI veel waardevoller is dan één die het zonder moet doen.

Toch blijkt uit eigen onderzoek van Anthropic iets heel anders: 77 procent van de klanten gebruikt kunstmatige intelligentie om vooral administratieve taken over te nemen, iets wat de AI-maker full 'task delegation' noemt. Slechts 12 procent van de taken die Claude te vervullen krijgt, valt in de categorie 'augmentation', waarmee Anthropic een samenwerking met AI aangeeft. 

Bovenstaande cijfers gelden overigens voor gebruik van Claude via de reguliere interface. In het geval van klanten die via de API gebruikmaken van de AI is het cijfer heel anders: 97 procent doet aan overname van taken. Toch is dit verschil volgens Anthropic te verklaren, omdat API-gebruikers doorgaans toch al neigen naar automatisering van taken.

Inzet van AI kan beter

Naast dat het onderzoek toch regelmatig neigt naar een 'wij van WC-eend'-verhaal, laat het wel zien dat AI tot nu toe vooral voor kleinere, simpelere taken wordt ingezet. Anthropic onderschrijft ook dat dit vooral komt doordat benodigde data voor uitgebreidere taken bij bedrijven vaak niet te vinden of op z'n minst rommelig is.

Dit komt overeen met het onderzoek dat MIT eerder deed, waarin werd verkondigd dat 95 procent van de AI-projecten faalt door een verkeerde implementatie, niet zo zeer door een gebrekkige technologie.

Overigens toont het onderzoek van Anthropic niet aan dat Claude succesvol wordt ingezet binnen bedrijven. Het laat alleen zien dat er in het bedrijfsleven vooral gekeken wordt naar het volledig vervullen van taken door AI, in plaats van ervoor zorgen dat mensen kunnen samenwerken met AI.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in