Waarom probeert Perplexity Chrome te kopen met extreem bod?
AI-zoekmachinemaker Perplexity AI heeft dinsdag uit het niets een bod gedaan om Chrome, de browser van Google, te kopen. Opmerkelijk, want ten eerste staat de browser (nog) niet te koop, en ten tweede biedt het AI-bedrijf ruim twee keer meer dan wat het zelf waard is. Wat is hier gaande?

Zoals je wellicht al weet, is Google verwikkeld in een antitrust-rechtszaak om de monopoliepositie van het bedrijf op de zoekmarkt aan te pakken. Op dit moment is het nog wachten op de uitspraak van de rechter, maar er wordt al voldoende gespeculeerd over een mogelijke uitkomst. De aanklager heeft namelijk als deel van de eis een verkoop van Chrome neergelegd.
Andere kapers op de kust
Het onaangekondigde bod van Perplexity lijkt hierop in te spelen. Het AI-bedrijf zou ermee mogelijk bij de rechter willen aangeven dat er serieuze kopers zijn voor de browser. Het idee is dat het hierdoor makkelijker wordt voor de rechter om op deze eis in te gaan en mee te nemen in het vonnis.
Tegelijk is het al heel goed mogelijk dat de rechter heel goed op de hoogte is van de kapers op de kust. Er zijn namelijk meerdere bedrijven die al hebben aangeven oren te hebben naar de browser van Google. Toch springt Perplexity er nu vooral uit door het bod wat het bedrijf doet. Niet omdat deze exorbitant hoog of laag is, maar omdat het nagenoeg twee keer zoveel is als de geschatte waarde van de AI-maker zelf.
Perplexity AI heeft op dit moment een geschatte marktwaarde van zo'n 14 miljard dollar. Het bod op Chrome dat het afvuurde staat op 34,5 miljard dollar, wat zo ongeveer in het midden van de geschatte waarde van tussen de 20 en 50 miljard dollar ligt. Een precieze waarde is lastig te berekenen, omdat Google geen specifieke omzet- en winstcijfers omtrent Chrome geeft.
De vraag is natuurlijk waar Perplexity dat geld vandaan gaat halen en of het er überhaupt kan komen. Gezien het belang van Chrome, dat zo'n 90 procent van het marktaandeel op de browsermarkt in handen heeft, lijkt het er niet op dat Perplexity moeite zal hebben om deze berg geld los te wrikken bij investeerders.
Verkoop van Chrome zit er voorlopig sowieso niet in
Google heeft zelf al aangegeven dat het niet zal over gaan tot een verkoop van Chrome. Niet gek, want daarmee bedient het zo'n 3 miljard gebruikers die de techgigant niet graag ziet verdwijnen. Zelfs als de rechter besluit dat de browser toch verkocht zal moeten worden, zal Google in hoger beroep gaan. Hierdoor kan de daadwerkelijke verplichte verkoop nog jaren op zich laten wachten.
Daarnaast stellen meerdere analisten dat de rechter niet zal besluiten tot een verkoop van de browser. Hij zou een elegantere aanpak van de monopoliepositie klaar hebben staan. Een waarin Chrome gewoon bij de huidige eigenaar blijft.
Is het dan gewoon aandacht?
Waar het dus vooral op lijkt is een ordinaire poging van Perplexity om weer eens wat media-aandacht te krijgen. En dat lukt. Het bedrijf doet wel vaker soortgelijke pogingen, met succes.
Maar al de aandacht lijkt de positie van het bedrijf niet te verbeteren. Het staat nog steeds tweede de ranglijst als het aankomt op gebruikers achter OpenAI. Uit cijfers van Statcounter lijkt het er zelfs op dat het terrein verliest aan concurrenten Google, Microsoft en Anthropic, die vanzelfsprekend ook de potentie op de zoekmarkt zien en hun AI-chatbots hier steeds beter in maken.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee