GenAI leidt tot daling van websitebezoek
Websites hebben te maken met een flinke daling in het bezoek als gevolg van nieuwe genAI-zoekmachines. Gebruikers klikken niet meer door op de bronnen waarop het antwoord op de zoekvraag is gebaseerd.

De nieuwssite Barrons.com citeert uit onderzoek van Similar Web dat Amerikaanse websites rond het thema reizen en toerisme in een jaar tijd te maken hebben met een daling van het bezoekersaantal met 20%. Het bezoek aan nieuwssites ligt 17% lager en dat aan webshops en aan financiële dienstverlening daalde respectievelijk met 9% en 7%.
Inkomsten dalen
De oorzaak is de komst van AI-gebaseerde zoekmachines zoals Google AI Overviews, concluderen The Register en The Wall Street Journal. Die AI-zoekmachines presenteren op een zoekvraag AI-gegenereerde samenvattingen van webpagina’s, waardoor gebruikers niet meer de moeite nemen door te klikken naar de bron. Zo gaat voor deze sites een belangrijke inkomstenbron verloren.
The Register haalt onderzoek van zoekmachinespecialist Kevin Indig aan waaruit blijkt dat bij zoekopdrachten zonder AI Overviews, gebruikers gemiddeld 28% vaker doorklikken als zij achter een computer zitten en zelfs 38% bij zoekopdrachten op een telefoon.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee