Overslaan en naar de inhoud gaan

Goedwerkende AI agents gaan ons overtuigen van een mooie toekomst met AI, maar dat gaat niet vanzelf

In de afgelopen maanden zijn we van eenvoudige AI naar Agentic AI gegaan. Kunstmatige intelligentie die meer kan dan alleen een leuk antwoord oprakelen, maar ook daadwerkelijk hulp kan bieden met het opzoeken van bijvoorbeeld documenten, of het direct verkopen van producten en veelvoorkomende, eenvoudigere problemen van klanten kan oplossen.

Omleiding
Alexey Taktarov/Unsplash

Er is nog iets anders met deze verandering meegekomen: duidelijke toepassingen en daarbij ook op welke afdelingen deze ingezet kunnen worden. Dat werd heel erg duidelijk gemaakt tijdens de Dreamforce conferentie van Salesforce in San Francisco deze maand. De hele beurs stond in het teken van bewijzen dat het nieuwe Agentforce echt werkt. Tijdens de keynote strooide CEO Mark Benioff met grote bedrijven die klanten beter van dienst zijn, productiviteitswinsten hebben en natuurlijk op kosten besparen dankzij de inzet van de nieuwe agentic AI van zijn bedrijf.

Acceptatie zonder reflectie

Maar wat er ontbrak was reflectie. Geen pas op de plaats om even te kijken waar we nu echt staan en het feit dat de meeste Agentforce-afnemers alleen nog in de pilotfase zijn. Een cruciale fase, blijkt uit ondermeer het rapport van MIT waaruit blijkt dat 85 procent van de AI-implementaties juist hier struikelt. In plaats daarvan wordt blindelings aangenomen dat iedereen de gepresenteerde AI-tools simpelweg gaat gebruiken. Het is immers de toekomst.

We kregen de kans om de kwestie bij Mick Costigan, Lead van het Futures team binnen Salesforce, neer te leggen. Zijn werk bestaat voor een groot deel uit het contact houden met klanten om te ontdekken waar de markt zich heen beweegt en wat deze klanten van Salesforce verwachten. “Ik denk dat we de AI die ten tijde van het rapport van MIT gebruikt werd, niet meer te vergelijken is met de AI die we op dit moment inzetten."

"Als je er nu op terugkijkt, dan denk ik we de impact van deze modellen nogal overschat hebben. We weten nu dat ze alleen met uiterst eenvoudige taken konden helpen, meer niet”, stelt hij. “De AI waar we het vandaag over hebben is van een compleet andere schaalgrootte.”

“Volgens mij hebben we met het rapport een inzicht gekregen dat bedrijven overhaast waren en te daarbij te hoge verwachtingen hadden, terwijl ze nog niet echt wisten wat ze wel en niet moesten proberen met de technologie”, legt hij uit.

Het huidige agentic AI is alles behalve perfect

Van onze fouten kunnen we leren, gelukkig. De les die we uit het rapport kunnen trekken, is dat de markt, ook me het nieuwere agentic AI, nog steeds in een vroege, nog niet voldoende doorontwikkelde fase is en dat bedrijven zich dat ook nog moeten realiseren, merkt Costigan op. Het is niet heel verrassend dat de teamleider verwacht dat agentic AI hier zal juist een helpende hand in bieden. Zoals eerder gezegd hebben we nu voor het eerst enkele duidelijke toepassingsgebieden. Het maakt het implementeren, testen en doorontwikkelen eenvoudiger, waardoor we “erachter zullen komen dat het echt werkt.“

“We zullen dit keer door een fase gaan waarin de technologie aanzienlijk volwassener wordt. In die tijd zullen we ons meer realiseren wat mensen leuk vinden om te doen en waar AI-agents beter in zijn”, stelt hij. Met die twee dingen kunnen we agentic AI veel beter plaatsen en aan de verwachtingen laten voldoen.

Volgens hem en zijn team moeten we hiervoor ook kijken naar het kunnen van agentic AI en hierbij kijken wat beter past: samenwerking met mensen of de taak volledig autonoom laten oplossen door de AI.

Goed kijken naar waar AI wordt ingezet is belangrijk

Als voorbeeld geeft hij het vermogen om te oordelen en te kiezen. Hierbij zij het bijvoorbeeld niet handig zijn om de AI op zichzelf op kwesties van smaak of bepaalde menselijke waardes los te laten, daar is een mens nog bij nodig. Maar het optimaliseren voor een zo goed mogelijke uitkomst is dan wel weer iets wat de AI autonoom zou kunnen uitvoeren. Volgens het Futures-team is het essentieel dat bedrijven dit soort ‘learning loops’ implementeren.

Het is een kwestie van herkennen wat wel en niet kan en waar AI wel en niet waarde kan toevoegen. “Het is ook belangrijk dat wij hierin beter worden’, zegt Costigan stellig, ”want onze toekomst gaat er deze keer echt heel anders uitzien.”

Hoe ‘anders’ onze toekomst er daadwerkelijk uit gaat zien, zal de tijd moeten uitwijzen. Het is in ieder geval wel duidelijk dat we met de opkomst van agentic AI en de mislukte implementaties van de vorige generatie van AI wat minder haast hebben en wat meer op een kwalitatieve en menselijke aanpak sturen.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in