CEO's hebben de verantwoordelijkheid om te weten hoe AI werkt
We leven in wereld waar het erop lijkt, nee, waarin bewezen is dat CEO's te snel willen gaan met de implementatie van AI. Dat brengt de nodige gevolgen met zich mee, waaronder bijvoorbeeld grote hoeveelheden mensen die hun baan verliezen, omdat kunstmatige intelligentie de werkzaamheden kan vervullen.
Tenminste, dat is het verhaal dat ons verteld wordt als verantwoording van de ontslagen. Wat we daarvan moeten geloven, laten we voor het gemak maar even in het midden. Het heeft er namelijk alle schijn van dat het de laan uit sturen van duizenden medewerkers eerder tegenover belanghebbenden moet uitstralen dat de investeringen in AI ook daadwerkelijk uitbetalen, terwijl aan de andere kant meerdere onderzoeken naar buiten komen dat dit nog echt niet het geval kan zijn. Onderzoeksbureau Forrester voorspelde onlangs zelfs nog dat bedrijven de ontslagen stilletjes zullen gaan terugdraaien en de rollen tegen lagere lonen weer zullen proberen te vervullen.
Het suffe is dat dit overhaaste gedrag relatief eenvoudig voorkomen kan worden. Het enige dat nodig is, is een CEO die wat meer dan oppervlakkige kennis heeft van AI, stelt CEO George Kurian van het intelligente datainfrastructuurbedrijf Netapp.
"Ik denk dat het belangrijk is dat CEO's de verantwoordelijkheid op zich nemen op kennis te nemen van AI en hoe dit werkt", zegt hij in gesprek met AG Connect. "Het is te vergelijken met andere belangrijke kansen en risico's voor de bedrijven die ze leiden. Ik denk ook dat hoe meer ze over AI weten, hoe meer ze die kennis kunnen inzetten op punten waar ze strategisch rustig aan kunnen doen in plaats van blind de innovatie proberen te blijven aanwakkeren."
Meer investeren in AI
Over de recente ontslagen die bij de grotere techbedrijven zijn gevallen, wil hij niet zo zeer op in gaan. "Ik denk niet dat de ontslagen direct te maken hebben met een grote toename in productiviteit, maar ik geloof wel dat het een signaal is naar andere leiders dat de implementatie van AI al werkt en dat er mogelijk meer in geïnvesteerd moet worden."
"Misschien hebben ze het voor elkaar, misschien ook niet. Dat weten we niet", vervolgt Kurian. "Wat we wel weten is dat de CEO de verantwoording over het bedrijf draagt en dat omvat ook het aangrijpen van een kans om productiviteit te verhogen en het bedrijf te laten groeien."
Ongeziene oplossingen
Tegelijk is er volgens Kurian nog veel meer te halen uit een gedegen kennis van hoe AI werkt en wat het wel en niet kan betekenen voor je bedrijf. Hij stelt bijvoorbeeld dat het ook kan indekken tegen risico's die zonder deze kennis ongezien zouden blijven. Tegelijk geeft de opgedane kennis mogelijk inzicht in oplossingen die je anders niet had kunnen voorzien.
"Je moet genoeg kennis hebben van de technologie en je moet jezelf de tijd gunnen om het te kunnen leren. Hiermee dek je jezelf in tegen onvoorziene kansen die je anders had gemist. Vergelijk het met de opkomst van cloud toen niemand nog wist wat wel en niet ging werken", verklaart de topman. "Daar hoort natuurlijk ook bij dat je je eigen bedrijf door en door kent. Alleen op deze manier kun je goed bepalen waar je AI kunt toepassen en waar het voor jou waarde kan toevoegen in plaats van dat je blindelings op andermans adviezen stuurt."
"Het is compleet verklaarbaar dat publiek sentiment voor druk op de CEO kan zorgen. Maar ik denk dat als je je bedrijf ken en dat je weet waar AI goed en niet goed in is, dan verwacht ik dat je precies weet wat goed is voor je bedrijf", zegt Kurian stellig. "Ik denk ook dat dit een belangrijke verantwoordelijkheid is die de CEO serieus moet nemen voor z'n bedrijf."
De eindgebruiker is altijd het belangrijkst
Maar linksom of rechtsom, uiteindelijk draait het om de klant en hoe die geholpen wordt. Je kunt immers nog zoveel innovaties implementeren, als de eindgebruiker er niets aan heeft, is het waarschijnlijk geen lang leven beschoren, denkt Kurian.
"Ik denk dat iedereen in de wereld, elke keer als er een grote disruptie zich presenteert, we elke dag onze waarde aan onze klanten moeten bevestigen", stelt de CEO. "Ik denk dat softwarebedrijven constant moeten blijven aantonen dat hun producten bijdragen aan de uitkomsten van de bedrijven die hun producten afnemen en dit moeten gebruiken als een belangrijke graadmeter."
Het is wellicht een tikkeltje voor de hand liggend, maar het is wel iets wat in de nabije toekomst mogelijk belangrijker gaat worden dan je nu denkt. Er wordt al veelvuldig gehint naar de mogelijkheid dat SaaS-bedrijven het heel erg lastig gaan krijgen nu bedrijven met de kracht van AI hun eigen, perfect passende, software-oplossingen kunnen gaan schrijven. In theorie is er dan geen enkele reden meer waardoor dit soort partijen bestaansrecht zouden houden.
Kurian beaamt dat tot op zekere hoogte. "Volgens mij, als je weet wat je klant doet en wat hij van je verwacht, dan kun je daar juist met de kracht van AI op inspelen", zegt hij. "Ook voor het maken van eigen applicaties is kennis nodig, en niet elk bedrijf zal zich geroepen voelen om alles onder eigen beheer te willen doen. Ken jezelf, ken je klant en weet waar je waarde ligt."

Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee