Overslaan en naar de inhoud gaan

AI-ontslagen worden stilletjes teruggedraaid en opnieuw aangenomen tegen lagere lonen

Onderzoeksbureau Forrester verwacht dat de helft van de ontslagen die aan AI worden toegeschreven, binnen afzienbare tijd wordt teruggedraaid. Veel banen komen terug in aangepaste vorm en zullen in veelal landen met lagere lonen of tegen een lagere beloning opnieuw ingevuld worden.

Onslag
Shutterstock

Die voorspelling staat in het rapport 'Predictions 2026: The Future of Work' . Forrester ziet dat organisaties te snel snijden op basis van beloften rond kunstmatige intelligentie. 55 procent van werkgevers zegt spijt te hebben van AI‑gedreven ontslagen. Tegelijk verwacht 57 procent van beslissers dat AI het personeelsbestand juist laat groeien, tegenover 15 procent die op krimp rekent.

Een verschil tussen degelijke technologie en marketingpraat

De gevolgen zijn goed zichtbaar bij HR. Personeelsafdelingen kunnen volgens Forrester tot de helft kleiner worden. Tegelijk moeten zij dezelfde dienstverlening blijven bieden met hulp van nieuwe AI‑systemen voor werving en planning. Een bijkomend probleem is dat de markt intussen rijk aan AI‑tools die vooral het label 'AI' dragen, maar die geen aantoonbare meerwaarde bieden. Forrester waarschuwt dat slechts een deel van de teams het verschil kan zien tussen degelijke technologie en marketingpraat.

Ook buiten HR hapert de AI‑praktijk. Gartner voorspelde in juni dat meer dan 40 procent van zogenaamde agentic AI‑projecten tegen eind 2027 wordt stopgezet. Oorzaken zijn oplopende kosten, onduidelijke businesscases en zwakke risicobeheersing. Het idee van volledig zelfsturende AI‑systemen klinkt aantrekkelijk. De realiteit blijkt weerbarstiger.

AI-agent rondt 58 procent van de eenvoudige taken succesvol af

In klantrelatiesystemen (CRM) presteren AI‑agents onder de maat. Een academische benchmark, geleid door Salesforce‑onderzoeker Kung‑Hsiang Huang, laat zien dat taalmodellen gemiddeld 58 procent van eenvoudige, éénstaps taken goed afhandelen. De studie wijst bovendien op zwak begrip van vertrouwelijkheid. Dat wringt in een domein waar klantdata de kern vormt.

Ondertussen gaan grote techbedrijven wel door met ingrijpen. Salesforce‑CEO Marc Benioff meldde in september dat 4.000 supportrollen zijn geschrapt door inzet van AI‑agents. Het bedrijf zegt die functies niet meer te hoeven vervangen en verplaatst medewerkers naar andere delen van de organisatie. Het verhaal is dat AI routinewerk overneemt, zodat mensen elders meer waarde kunnen leveren.

Ontslagen blijven doorgaan

Amazon kondigde deze week 14.000 corporate ontslagen aan. De onderneming wijst op de versnellende impact van AI op de manier van werken. Het bedrijf zegt zich te willen richten op nieuwe prioriteiten en processen die volgens de leiding beter passen bij een AI‑gedreven organisatie. Dat is een stevige boodschap in een krappe arbeidsmarkt.

Het beeld dat opdoemt is dat AI is tegelijk aanjager en rem is. Bestuurders willen snelheid en kostenvoordeel, maar tegelijk dwingen praktijkervaringen tot bijsturen. Forrester verwacht daarom dat een aanzienlijk deel van de weggesneden banen terugkomt, zij het anders georganiseerd en tegen een lager loon.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in