Overslaan en naar de inhoud gaan

RVO, VodafoneZiggo en vele anderen vermijden social network X (voorheen Twitter)

De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) stopt met adverteren op X. De overheidsinstantie blijft het socialmediakanaal nog wel gebruiken om vragen van klanten te beantwoorden en om eventuele storingen kenbaar te maken, zegt een woordvoerster. Het agentschap van de Nederlandse overheid volgt het recente voorbeeld van telecombedrijf VodafoneZiggo, webwinkel Bol.com en de Nederlandse Loterij. 

De RVO verklaart dat de afgelopen maanden het bereik van X (voorheen Twitter) al terugliep onder de doelgroep die het agentschap wil bereiken. "Er zijn alternatieven om de doelgroep te benaderen", aldus de RVO, dat onderdeel is van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Advertenties en campagnes van de RVO stonden al "op conservatief", laat een woordvoerster weten aan persbureau ANP. "Dat betekent dat X extra inspanningen pleegt om onze (betaalde) berichten niet te plaatsen onder religieuze, seksueel getinte of politieke berichten."

Nederlandse leegloop

Eerder kondigden telecombedrijf VodafoneZiggo, webwinkel Bol.com en de Nederlandse Loterij aan te stoppen met adverteren op X. De Nederlandse Loterij deed dat om "de plaatsing bij ongewenste en ongepaste berichten verder te willen voorkomen". Bol zegt al gestopt te zijn met adverteren toen Elon Musk het voormalige Twitter had overgenomen en wil zijn merk niet langer verbinden aan X.

De webwinkel noemt daarbij "een gebrek aan content moderation" door X. Bol plaatst ook geen eigen tweets meer op X. "We monitoren en reageren nog wel op mensen die via dit kanaal klantvragen stellen en sturen deze door naar onze Customer Service", zei een woordvoerder. Ook VodafoneZiggo zegt dat adverteren op X op het moment niet past bij de merken van het bedrijf.

Amerikaanse leegloop

Meerdere grote bedrijven, zoals IBM, Walt Disney en Apple, maakten de afgelopen tijd bekend te stoppen op het platform in verband met antisemitisme op X. Dat deden ze nadat onderzoeksgroep Media Matters screenshots publiceerde van advertenties die te zien waren onder berichten waarin de ideeën van Adolf Hitler of het Derde Rijk werden opgehemeld.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in