Overslaan en naar de inhoud gaan

EU wijst X (Twitter) aan als topverspreider van desinformatie

  • Onderzoek in opdracht van EU toont veel mis met Twitter (tegenwoordig X)
  • Sinds koop door miljardair Musk doet X niet meer mee met EU-gedragsregel
  • Desinformatie, misinformatie en interactie daarmee vieren hoogtij op X
  • Lees ook: FTC is schikking met (pre-Musk) Twitter niet vergeten

Vera Jourova, Europees Commissaris voor Justitie, heeft X - het voormalig Twitter - aangewezen als het sociaal netwerk met relatief de meeste desinformatie ten opzichte van andere grote sociale media. Na de overname door Elon Musk onderschrijft het platform ook niet meer de EU Code of Practice on Disinformation, waar sociale media sinds 2022 mee werken om desinformatie en misinformatie te bestrijden.

Jourova baseert zich op een door de EU geïnitieerd onderzoek van TrustLab, dat het voorkomen van desinformatie en misinformatie registreerde van Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok, Twitter (X) en YouTube in drie landen: Polen, Slowakije en Spanje. Daaruit blijkt dat de kans dat gebruikers op Twitter (X) tegen misinformatie aanlopen het grootst is. Bovendien bleek dat er meer interactie was (engagement) met mis/desinformatie dan met non-mis/desinformatie. 

In een verklaring benadrukt Jourova dat het verspreiden van desinformatie van alle tijden is. Maar door de toegenomen digitalisering hebben kwaadwillenden wel nieuwe wegen gevonden om te proberen onze democratie te ondermijnen. 

Rusland als kwade genius

Jourova wijst op het belang van de EU Code of Practice on Disinformation in het licht van recente ontwikkelingen zoals de oorlog van Rusland tegen Oekraïne en de Europese verkiezingen volgend jaar.

Ze wees met name op Rusland dat vele miljoenen steekt in een informatiewapen voor massamanipulatie. Dat is dan gericht op zowel de Russen zelf als ook de Europeanen en de rest van de wereld. In de Verenigde Staten vinden in november volgend jaar presidentsverkiezingen plaats, waar de Rusland-gezinde Republikein Donald Trump ook aan mee wil doen.

"Rusland is begonnen met een oorlog van ideeën om onze 'informatieruimte' te vervuilen met halve waarheden en leugens om een beeld te creëren dat democratie niet beter is dan autocratie", stelt Eurocommissaris Jourova.

Dan maar kwaadschiks voor X

Onderdeel van de EU Code of Practice on Disinformation is dat ondertekenaars elk half jaar verslag doen van hun eigen acties om de verspreiding van des/misinformatie te beteugelen. In totaal hebben 44 bedrijven deze gedragscode ondertekend. Hoewel Twitter (X) vorig jaar ook de EU-gedragsregel onderschreef, heeft het bedrijf in juli geen verslag ingeleverd nadat miljardair Musk in mei de ondertekening van de Code had ingetrokken.

Dat afhaken door de eigenaar ontslaat het platform overigens niet van de plicht om actie te ondernemen. Onder de Europese wet DSA (Digital Services Act), die sinds 25 augustus dit jaar van kracht is, kunnen grote aanbieders van digitale diensten juridische stappen verwachten wanneer ze geen werk maken van het inperken van nepnieuws en gecoördineerde beïnvloeding.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in