Alledaagse tech maakt werknemers depressief en kan zelfs tot ontslag leiden
Digitale hulpmiddelen zouden werk makkelijker maken. In de praktijk zorgt techniek steeds vaker voor stress. Uit nieuw onderzoek van TeamViewer blijkt dat alledaagse technologie werkgeluk kunnen verpesten en er zelfs voor kan zorgen dat mensen ontslag nemen.
Techniek hoort het werk te versnellen. In veel organisaties gebeurt het tegenovergestelde. Uit het nieuwe rapport The Impact of Digital Friction 2025 van TeamViewer, dat is uitgevoerd onder 4200 managers verdeeld over de hele wereld, blijkt dat alledaagse IT‑problemen het werk verstoren en directe invloed hebben op tevredenheid en verloop onder personeel.
Digitale frictie is de wrijving tussen mens en systeem die ontstaat bij dagelijkse taken. Het omvat trage software, onlogische stappen en slechte aansluiting tussen tools. Deze frictie kost tijd en energie. Het vergroot de kans op fouten. Het beïnvloedt werkplezier.
De problemen komen mogelijk vaker voor dat je zou denken. Bijna de helft van de respondenten meldt vertraging in kritieke projecten door digitale frictie. 42 procent ziet zelfs omzetverlies. 37 procent zegt klanten te hebben verloren door niet meewerkende systemen. De onderzochte problemen lopen uiteen van storende verbindingen en softwarecrashes tot hardware‑ en inlogproblemen.
De tijdsdruk is tastbaar. 80 procent verliest werkuren door tegenwerkende IT. Het gemiddelde komt uit op 1,3 werkdag per maand.
Technologie leidt tot personeelsverloop
Onvrede over techniek werkt door in werkplezier en ondermeer personeelsverloop. Bijna de helft van de werknemers voelt zich gefrustreerd en minder tevreden door digitale frictie. 43 procent meldt afnemende motivatie. 42 procent legt een verband met burn‑outklachten. Bij ongeveer een derde gaat het zelfs zover dat ze hebben overwogen het bedrijf te verlaten vanwege terugkerende IT‑problemen.
Dat laatste is ook zichtbaar. 69 procent gelooft dat digitale frictie heeft bijgedragen aan vertrek binnen de organisatie. Vooral in India lijkt de pijn van tegenwerkende IT gevoeld te worden, want daar noemt 73 procent de impact op verloop matig tot significant. In de Verenigde Staten is iets minder met 54 procent. Het gemiddelde ligt op 47 procent onder alle respondenten.
Het helpt daarbij ook niet mee dat er weinig geloof in de probleemoplossende kwaliteiten van de IT-afdeling heerst op de werkvloer. 57 procent vertrouwt niet op snelle of effectieve probleemoplossing.
“Het verminderen van digitale frictie heeft grote impact op prestaties en moraal,” schrijft Andrew Hewitt, vicepresident voor strategische technologie. De uitkomst van het onderzoek wijst op een duidelijke link tussen techniek en tevredenheid. De relatie tussen IT‑kwaliteit en personeelsbehoud wordt zichtbaar in meerdere markten.
Afname door AI
En als je dan denkt dat dit in de toekomst moet gaan afnemen, mede dankzij de komst van AI, dan ligt je gedachtengang redelijk in lijn met de ondervraagden. Slechts derde van de werknemers verwacht dat de frictie het komende jaar toeneemt. Hierbij doelen ze op meer storingen, een toename aan onduidelijke tools en het vaker moeten nemen van omslachtige stappen om dingen toch te laten werken.
In het onderzoek staat ook de rol van kunstmatige intelligentie. 52 procent van de werknemers staat open voor AI bij routinetaken zoals foutoplossing en wachtwoordresets. TeamViewer noemt AI‑gestuurde connectiviteit als mogelijke manier om drempels weg te nemen. De bereidheid onder werknemers vormt daarbij een eerste signaal.

Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee