CEO's zetten vol in op AI en verwachten soms al binnen zes maanden winst
De AI-hausse onder CEO's houdt maar niet op. Sterker nog: het tempo wordt alleen maar opgevoerd. Waar vorig jaar nog voorzichtigheid overheerste, verwacht nu bijna zeven op de tien CEO’s dat hun AI-investeringen binnen één tot drie jaar rendement opleveren.
- Lees ook: 95 procent van de AI-projecten faalt

Alle negatieve berichten over AI-implementaties die financieel of qua implementatie slecht uitvallen, zorgen er blijkbaar niet voor dat CEO's op de rem trappen. Het tegenovergestelde lijkt waar: het gaspedaal ligt plat op de grond, blijkt uit onderzoek van KPMG onder 400 topbestuurders.
Waar vorig jaar ongeveer 20 procent van de ondervraagden aangaf misschien wel wat met AI te willen doen, maar de kat nog even uit de boom wilde kijken, is nu ruim 70 procent vol gas AI aan het inzetten. Daarbij hebben ze evenzo hoge verwachtingen: meestal wordt verwacht dat binnen een jaar of drie rendement wordt gehaald uit de investering, maar ongeveer 20 procent verwacht dat dit al binnen een half jaar tot een jaar
Van experiment naar kerntechnologie
Die versnelling heeft directe gevolgen voor hoe bedrijven werken en zijn georganiseerd. AI wordt niet langer gezien als experimenteel bijproduct, maar als kerntechnologie in processen en besluitvorming. Daarbij verschuift het gesprek van “kan het?” naar “hoe integreren we dit verantwoord en schaalbaar?”
Opvallend is het vooruitzicht van een ‘hourglass’-organisatie: groter aan de top en de basis, dunner in het midden. Simpel gezegd: routine‐ en middenvaardigheden worden sneller geautomatiseerd, terwijl behoefte groeit aan gespecialiseerde data‑ en AI‑expertise bovenin en aan operationele rollen die met AI‑tools samenwerken onderin. Het klassieke piramidemodel verdwijnt niet van vandaag op morgen, maar de contouren veranderen.
Geen ontslag, maar omscholen
Uit het rapport komt voor de zoveelste keer naar voren dat er geen ontslagen hoeven te vallen, maar dat medewerkers een versnelde omscholingsopgave te wachten staat. CEO’s benadrukken ‘people‑led’ invoering: taken verschuiven, rollen worden herontworpen en teams leren werken met AI‑agents, met het nodige menselijke toezicht.
Tegelijk is het speelveld vol onzekerheid. Importheffingen zetten toeleveringsketens onder druk en dwingen op z'n minst tot een afwachtende houding of zelfs tot een compleet nieuwe inrichting.
Daarnaast blijven Cyberrisico’s ook hoog op de agenda, mede door de opkomst van krachtige AI‑agents en de dreiging dat quantumcomputing op termijn huidige encryptie kan kraken. Dat vraagt om stevige datagovernance, moderne beveiliging en voorbereiding op toekomstige cryptostandaarden.
Snelheid of zorgvuldigheid?
Bestuurders balanceren daardoor tussen snelheid en zorgvuldigheid. Welke krijgt voorrang en waarom? Hierbij komen onder andere ethische vragen, datakwaliteit en het meebewegen van regelgeving naar boven. Zij bepalen het tempo net zozeer als technologie zelf.
Wie AI wil opschalen, moet er rekening mee houden dat hij niet alleen investeert in modellen en infrastructuur, maar ook in transparante communicatie, heldere kaders en meetbare waardecreatie. Kortom: het bedrijf moet meeveranderen.
Volgens KPMG stimuleren daarom organisaties met regelmaat het testen van AI-toepassingen op de werkvloer, en zetten ze duidelijke ‘guardrails’ neer. Ook worden opbrengsten vaker per processtap gemeten.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee