Innovatie & Strategie

Personal Tech
iPad (2009)

De pc heeft de tablet niet verslagen, de smartphone wel

Tablet zou de laptop vervangen, maar dat is niet gebeurd.

© Apple
2 juli 2019

De grote belofte van de touch-tablet zoals gedefinieerd door Apple in 2009 was dat het de laptop zou vervangen. En de e-reader, en de krant en het tijdschrift. En nog wel meer. Fast forward naar nu en de laptop verkoopt nog volop, terwijl de tablet tanende lijkt. Google gooit de hoed in de ring wat betreft Android-tablets en Apple's iPad is toch geen wereldveroveraar. Maar dat komt niet door de pc-laptop.

De terugkeer van de pc was eventjes in beeld bij verkoopcijfers van pc-producenten. Het afremmen van de al kwartalen aanhoudende pc-neergang was te danken aan vervangingsrondes bij bedrijven, die hun pc-hardware verversten. Dit mede door afstappen van Windows 7 en overstappen op Windows 10. De traditionele desktop zit in het gedrang, door de toegenomen kracht en betaalbaarheid van laptops. Die mobiele pc's zouden, zo was de verwachting na de komst van de iPad, binnen afzienbare tijd zelf weer in het nauw geraken. Door de tablet, en ook de smartphone.

Transformatie en evolutie

Alleen is de laptop niet weggegaan, ondanks miljardeninvesteringen door Google, Apple, Microsoft en diens pc-partners. Aan de ene kant stond de touch-tablet zoals gedefinieerd door Apple's iPad én zoals geëmuleerd door Google en hardwarepartners met Android-tablets. Aan de andere kant stond de laptop in de nieuwe gedaante van omklapnotebook of losklik-apparaat (ook wel 2-in-1 genoemd). Het eerstgenoemde 'kamp' heeft de wereld niet veroverd, maar dat is niet zozeer een verdienste van de 'verdediging' door het laatstgenoemde 'kamp'.

Nee, het is de smartphone die wél de wereld heeft veroverd. Qua gebruik en qua aantallen. Smartphones, zoals gedefinieerd door Apple's iPhone in 2007, zijn haast overal en door haast iedereen gebruikt. In metingen van online-verkeer hebben desktop (= pc) en mobile (= smartphones) stuivertje gewisseld, terwijl tablets flink achterblijven. Bezit, gebruik en ook bij-de-hand hebben zijn bepalende factoren voor succes.

Relatief niet/wel succesvol

De tablet is daarmee niet dood. Google ziet er weliswaar geen brood meer in, maar Microsoft volhardt stug en Apple ziet zijn iPad-verkoop weer aantrekken. En met Project Catalyst (codenaam Marzipan) brengt Apple straks iPad-apps naar Macs. Daarmee worden MacBooks effectief 'getabletificeerd'? Vergeet niet: ondanks schijnbaar tegenvallende verkoopcijfers vinden iPads meer afzet dan Macs, al een tijdje. (Bovendien hebben iPads niet te lijden onder de toetsenbordproblemen van MacBooks.) En de iPad verkoopt beter dan laptops van individuele fabrikanten.

Maar toch heeft de vermeende pc-killer zijn belofte niet waargemaakt. Dat heeft de smartphone gedaan. Wat wel wat ironisch is aangezien Apple vóór de iPhone eigenlijk werkte aan een touch-tablet. Zie maar het Model 035-prototype uit 2002. De Mac-maker heeft toch eerst zijn touch-smartphone uitgebracht, naar verluidt omdat touch-schermtechnologie nog niet goed genoeg was of prijstechnisch nog niet aantrekkelijk was. Of was het omdat Jobs en de zijnen een grotere markt zagen in een elegante combinatie van iPod plus toenmalige mobiele telefoons? Dat laatste lijkt wel het geval: de smartphone overtroeft de tablet en verslaat de pc.

Eurocommissaris Günther Oettinger sloeg met zijn 2015-voorspelling over mediaconsumptie door jongeren dus op twee punten de plank mis? Één: wat betreft de timing (niet 'morgen' maar in 2015 allang). En twee: niet op tablets en smartphones, maar vooral smartphones.

Reactie toevoegen