Overslaan en naar de inhoud gaan

Cloud voor allen, allen voor cloud?

“Het is databases! En besturingssystemen! En geheugen! En processors! En het internet!” Lange tijd heeft Oracle-CEO Larry Ellison helemaal gelijk gehad met zijn boze betoog tégen de cloudhype. De grondlegger van het databasebedrijf trok eind 2009 van leer tegen de hype dat alles en iedereen in de cloud moest, ‘want anders ging je eraan’. Cloudwashing was aan de orde: het plakken van een hippe, nieuwe term op bestaande zaken.
cloud
© Pixabay CC0
Pixabay CC0

Zoals wel vaker in de ICT-wereld overheerst eerst de hype, die tot grote hoogten wordt opgezweept.

Dit geheel in lijn met Gartners bekende hypecycle: een innovatieve technologie of toepassing wordt gehypet met overtrokken verwachtingen, maakt die overdrevenheid niet waar, gaat door het dal der teleurstelling, klimt dan de helling op van bezinning en weet uiteindelijk productieve waarde te realiseren. Zo ook cloudcomputing, dat anno nu veel productiviteit en grote overnames aanjaagt. Ellison en Oracle hebben dit na het aanvankelijke verzet wel ingezien. Net als bijvoorbeeld huidige cloudreus Microsoft en Red Hat-koper IBM.

Cloud – en het bijbehorende abonnementsmodel voor gebruik en schaalbaarheid – bevrijdt kleine en jonge bedrijven van ICT-achterstand ten opzichte van grote, gevestigde ondernemingen. Iedereen met bescheiden budget kan gelijk gebruikmaken van enorm krachtige onlinediensten, compleet met complexe voorzieningen om overbelasting en uitval op te vangen.

Tegelijkertijd kan iedereen zo een nummertje worden voor de grote cloudaanbieders. Alle klanten zijn natuurlijk belangrijk, maar sommige klanten zijn meer gelijk dan anderen. Daarnaast kan efficiënt gebruik van cloud leiden naar leveranciersspecifieke functionaliteit, wat dan effectief neerkomt op een nieuwe vorm van vendor lock-in. Ook is er het risico van de makkelijke instap: een doodgewone creditcard (op afdelingsniveau of zelfs op persoonlijke titel) kan al volstaan om de cloud in te gaan. Makkelijk, zo goed als ongezien en daarmee ontkomend aan grip door ICT en management.

Klinkt bekend? Grote voordelen, maar tegelijk ook nadelen als vendor lock-in, shadow-IT en gebrek aan governance. Zo beschouwd is cloud eigenlijk niet heel nieuw. Het behoeft net als traditionele ICT gewoon traditionele zaken voor beheer en gepaste benutting. In dat laatste schuilt de grote belofte van cloud: het maakt nieuwe toepassingen en combinaties mogelijk. Zodat je met een lumineus idee snel en flexibel de markt op kunt gaan.

Wat voor kleur cloud wil je?

Cruciaal is zo’n onderbouwing. Cloud vanwege een goed businessplan of cloud vanwege cloud? Een goede lakmoesproef is vragen naar de kleur. ICT-strip Dilbert heeft in 1995 deze test van managementkennis al geshowd met betrekking tot een SQL-database, wat toen de hype was. “In welke kleur wil je die database?” Verwissel deze nu onmisbare ICT-toepassing met cloud (of blockchain) en je hebt een actuele toetsing.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in