Management

Cloud
Nadella

Windows 7 en cloud stuwen inkomsten Microsoft

Microsoft boekt weer topkwartaal, dankzij cloud, enterprisesoftware en Windows 7.

Satya Nadella © Microsoft
30 januari 2020

Microsoft boekt weer topkwartaal, dankzij cloud, enterprisesoftware en Windows 7.

Producent van Windows en Office, maar meer en meer aanbieder van Azure- en Office 365-clouds ziet omzet, winst, bruto en netto stijgen. De Windows-divisie heeft qua groei het beste kwartaal beleefd sinds het aantreden van CEO Satya Nadella, die het bedrijf met succes heeft getransformeerd naar een cloudaanbieder. De clouddivisie zag de omzet 39 procent groeien vergeleken met vorig jaar, maar het supporteinde voor Windows 7 heeft de inkomsten uit dat traditionele Microsoft-product een flinke groei bezorgd.

De totale bedrijfsomzet is uitgekomen op 36,9 miljard dollar, wat een toename van 14 procent is vergeleken met een jaar eerder. Het operationele inkomen bedraagt 13,9 miljard dollar en dat is maar liefst 35 procent toegenomen. De netto winst is nog wat sterker gegroeid: met 38 procent en daarmee uitgekomen op 11,6 miljard dollar. Microsoft heeft deze sterke resultaten vooral bereikt dankzij zijn activiteiten op het gebied van cloud en (groot)zakelijke software. De consumentenactiviteiten, waaronder gameconsole Xbox, doen het minder goed of zelfs slecht.

De nieuwe melkkoe

De omzet van de tak Commercial Cloud is uitgekomen op 12,5 miljard dollar, voor Microsofts nu afgesloten tweede kwartaal van boekjaar 2020. Het bedrijf verklaart dit te danken aan goed presteren van zijn salesteams én van zijn cloudpartners. De omzet van de tak Productivity and Business Processes, waar onder meer Office, Dynamics en het overgenomen LinkedIn onder vallen, is 17 procent gegroeid naar 11,8 miljard dollar.

De inkomsten uit de verkoop van Windows-licenties aan computerfabrikanten is 18 procent gegroeid. Dit komt voort uit de toegenomen pc-verkoop vanwege het wegvallen van de ondersteuning voor Windows 7. Vele bedrijven, overheidsinstanties en particulieren zijn daardoor aangezet tot een vernieuwingsslag van hun pc-park, wat ook de kwartaalresultaten van bedrijven als HP Inc., Dell en Lenovo positief heeft beïnvloed.

Surface en consument

Ondertussen blijkt Microsoft moeite te hebben om zijn eigen computerlijn van Surface-apparaten breder aan de man te krijgen. De verkoop van de Surface-laptops en -tablets is met slechts 6 procent gegroeid. Dit heeft Micorosoft een omzet van 1,98 miljard dollar opgeleverd. De fabrikant verklaart dat de verkoop van Surface-apparaten aan het bedrijfsleven sterk is, maar dat het in de consumentenmarkt opliep tegen uitdagingen in de uitvoering van de verkoopstrategie.

Lees meer over Management OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.