Overslaan en naar de inhoud gaan

Programmeren is meer dan wat Github Copilot kan

GitHubs Copilot is zo goed in originele code produceren, dat computer science professor Emery Berger van de University of Massachusetts Amherst vorige week de noodklok luidde. Studenten leren de basis van het programmeren zo niet meer. Maar zien Nederlandse docenten ook dat gevaar?
teacher college computer
© Shutterstock
Shutterstock

Emery Berger waarschuwde dat, in zijn beleving, veel docenten niet eens doorhebben dat studenten Copilot inzetten bij het maken van hun opdrachten. De manier waarop het programma met behulp van kunstmatige intelligentie code suggereert, maakt het gebruik ervan erg moeilijk te ontdekken, in tegenstelling tot andere vormen van plagiaat. Het is essentieel dat scholieren en studenten bij hun opdrachten zelf aan het werk gaan, stelde Amherst. Dat zijn de docenten - aan wie AG Connect de vraag voorlegde - het wel met hem eens.

"Het is belangrijk omdat studenten dan zelf de ruimte nemen om te experimenteren met (voor hun) nieuwe programmeertaal-concepten. Hierdoor begrijpen ze beter wat wel en wat niet werkt en zullen in de loop van de tijd betere programmeurs worden", zegt Peter Achten, docent van de opleiding Computer Science aan de Radboud Universiteit. Ook al wordt tegenwoordig het schrijven van code steeds vaker geautomatiseerd, hoor je voor complexe vraagstukken gewoon te weten hoe de software werkt, vindt ook Mark Veldkamp van IT Academy. "Als deze kennis niet aanwezig is, raken organisaties de grip op software kwijt. Bij problemen of calamiteiten zijn ze dan geheel afhankelijk van derden."

De gevraagde docenten hebben niet de indruk dat Copilot nu al wordt gebruikt door scholieren en studenten. Op zich is dat niet vreemd, want het gereedschap is pas begin deze zomer op Github beschikbaar gekomen voor alle programmeurs. Maar de problematiek is niet helemaal nieuw, vindt Veldkamp. Er zijn ook andere platformen waarmee code kan worden gegenereerd of gekopieerd, zoals StackOverflow. "Het zal altijd voorkomen dat studenten stukken code kopiëren. Dit werkt echter niet zomaar een op een. Ook dan zullen ze de code werkend moeten krijgen. Dit is ook een leerproces."

Nadenken komt voor programmeren

Jacqueline Nijenhuis-Voogt, docent in het voortgezet onderwijs en als vakdidacticus betrokken bij het opleiden van docenten, verwacht dat het in haar omgeving wel makkelijker is te controleren wat scholieren zelf doen dan op de universiteiten. "Ik loop rond in de klas en stel leerlingen vragen over de gebruikte code. Ik krijg zo een indruk of ze echt begrijpen wat ze doen of dat ze enkel code kopiëren van internet of medeleerlingen. Het is belangrijk dat leerlingen leren nadenken over hun oplossing voordat ze die gaan programmeren. Uiteindelijk is dat algoritmisch leren denken zeker zo belangrijk als het kunnen schrijven van correcte code."

Is geproduceerde code waardevol?

Achten denkt niet dat het mogelijk is om helemaal te voorkomen dat studenten dergelijk gereedschap gebruiken zonder drastische maatregelen te nemen. Hij ziet dat ook niet als een heel groot probleem. "Zoals Jacqueline [Nijenhuis-Voogt, red] ook in haar antwoord aangeeft moeten studenten bij programmeeropdrachten niet alleen correct kunnen programmeren maar ook probleemoplossend te werk gaan. Tools als GitHub Copilot kunnen helpen met het eerste, maar niet met het probleemoplossende deel van de opdrachten. Daarnaast zal een student die gebruik maakt van een tool als GitHub Copilot nog steeds moeten beoordelen of de voorstellen die door de tool gedaan worden een betekenisvolle bijdrage is aan de oplossing."

Uiteindelijk is het trainen van elementaire onderdelen zoals programmeren maar een fractie van de vaardigheden die studenten aan de Radboud Universiteit leren en waar ze mee moeten oefenen, stelt Achten. "Het begrip van de programmeertaalconcepten, het inzicht om deze correct toe te passen in een nieuwe context en het vermogen om probleemoplossend te werk te gaan, zijn belangrijker en worden, voor zover ik dat kan inschatten, niet afgedekt door een tool als GitHub Copilot."

Enthousiasme voor het vakgebied

Ook Veldkamp verwacht geen nieuwe problemen. "Er zijn al veel tools en platformen beschikbaar. Dit zal in de toekomst niet veranderen. Het belangrijkste is dat wij als onderwijsinstelling studenten enthousiast maken over het vakgebied zodat ze het echt zelf willen leren. Ook maken we studenten bewust van de risico's van het gebruik van andermans code."

Bij het afnemen van toetsen maakt IT Academy altijd gebruik van een gecontroleerde omgeving waardoor het gebruik van Copilot of andere tools niet mogelijk is. Blijkt uiteindelijk dat code van anderen is gebruikt, haalt een student de tentamens niet, verzekert Veldkamp. "De gecontroleerde toets/ tentamen-omgeving is het stok achter de deur om fraude of plagiaat van studenten te voorkomen."

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in