Management

Zakelijke software
Frustratie

Problemen met eHerkenning stapelen op, klachtenregen op sociale media

Ook kerken ongerust over invoering inlogmiddel

© Shutterstock
9 januari 2020

Ook kerken ongerust over invoering inlogmiddel

Ondernemers die niet op tijd het inlogmiddel eHerkenning hebben aangeschaft, moeten weken wachten voor ze weer kunnen inloggen bij de overheid. Het zorgt onder meer voor problemen met TenderNed, het platform waar bedrijven zich kunnen inschrijven voor aanbestedingen. Ook kerken zijn ongerust. Op sociale media regent het inmiddels klachten.

Sinds 1 januari kunnen ondernemers alleen nog inloggen via het betaalde inlogmiddel eHerkenning. Alleen ZZP'ers kunnen nog een tijdje inloggen met het gratis middel DigiD. Mogelijk kan het na een aanvraag nog enkele weken duren voordat eHerkenning werkt. Wie het middel niet heeft kan bijvoorbeeld geen loonaangifte doen.

In de Tweede Kamer zijn de problemen inmiddels ook opgevallen. Het ministerie gaf eerder in antwoorden op Kamervragen van CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt aan niet in beeld te hebben hoeveel ondernemers eHerkenning nog moeten aanschaffen. Wel is er een wachttijd van enkele weken geconstateerd, omdat het aantal aanvragen de laatste tijd is geëxplodeerd.  

Niet kunnen inloggen

Voor ondernemers zonder eHerkenning stapelen de praktische problemen zich op. Aanbestedingsplatform TenderNed waarschuwt ondernemers op hun website. "Heeft u nog geen eHerkenningsmiddel en wilt u een account aanmaken voor TenderNed, vraag dan het eHerkenningsmiddel zo vroeg mogelijk aan. Zonder een geldige eHerkenning kunt u niet inloggen op TenderNed en daar niet inschrijven op aanbestedingen. Heeft u al een eHerkenningsmiddel dan heeft u hier geen last van."

Daarnaast zijn er ook problemen met kerken. Het Reformatisch Dagblad beschrijft een aantal zaken die het lastig maken om in te loggen via het nieuwe middel, zoals de koppeling met een natuurlijke persoon. De kerken geven tegenover de krant aan dat Belastingdienst onverantwoorde druk op ze uitoefent. "De fiscus moet ermee stoppen om kerken op te jagen dit inlogsysteem in te voeren. Gun de kerken enige rust en geef uitstel van bijvoorbeeld een halfjaar.” 

Op sociale media regent het inmiddels klachten. Spoedaanvragen worden niet gehonoreerd. Ook zijn ondernemers niet blij dat er moet worden betaald voor het middel. KPN, waar eHerkenning kan worden aangevraagd, heeft voor het middel inmiddels een aparte servicedesk opgericht.

 

Lees meer over
Lees meer over Management OP AG Intelligence
6
Reacties
Vincent Verbon 02 mei 2020 12:31

Zien ambtenaren nou werkelijk niet hoe BELACHELIJK dit systeem is? Vertaal het even naar de private sector. Ik zou dan tegen mijn klanten zeggen dat ze alleen met mijn bedrijf kunnen mailen als ze van tevoren daar een abonnement voor nemen, waarvan de aanvraagprocedure een grote ellende is maar dat terzijde, en dat ze ook nog hiervoor een X bedrag per jaar moeten betalen. Wanneer gaat de overheid eens klantvriendelijk worden naar hun 'klanten'?

Serge Ruiter 22 maart 2020 16:42

Al jaren klant bij connectis is nu WE-ID geworden.
Wat een ongelofelijk klant onvriendelijk bedrijf. Standaard een bandje met 5 min. wachttijd aan de telefoon. Personeel doet niks anders dan een verhaaltje bespreken met je en als je niet nog een extra betaald gebeurt er werkelijk niks voor je.
E herkenning aanzetten duurt nu al 3 weken maar aan de telefoon wordt zonder schaamte gezegd dat als je 50€ extra betaald het met een dag geregeld is.Pure oplichterij , niet aan beginnen. Ik ga op zoek naar een partij die dit soort gedrag publiekelijk aan de schandpaal nageld.

Ellert van Koperen 13 januari 2020 11:02

Ook om voor de vrijwilligers van een stichting gratis VOG's aan te vragen aanvragen is er een e-herkenning nodig. De aanvraag voor onze stichting loopt al 6 (!) weken, en hierdoor kunnen we dus al die tijd geen VOG's aanvragen. Wat een bureaucratische onzin is dit weer, het lijkt Italie wel.

Marc Vooijs 10 januari 2020 22:59

Weer een systeem erbij en belachelijk dat de overheid bedrijven er nog voor laat betalen ook.....

John Soliana 10 januari 2020 19:32

Gewoon geld klopperij!

Wiebren de Jonge 09 januari 2020 19:02

Waarom mogen BV's die slechts één persoon (b.v. alleen de DGA) willen authoriseren, geen gebruik maken van DigiD of iDIN voor het inloggen op MBD-Z (het nieuwe zakelijke portaal van de belastingdienst)?
Vertrouwt de overheid haar eigen DIGID-systeem niet?
En iDIN voldoet toch aan de 'eIDAS-substantieel' eisen (is dat niet equivalent aan EH3?) en zou (als het inderdaad equivalent is aan EH3) dus toch door de overheid vanwege Europese regels geaccepteerd moeten worden als inlogmiddel?
Kortom, waarom in 's hemelsnaam worden BV's gedwongen om eHerkenning te gaan gebruiken?
Wie van de lezers weet hier meer over te zeggen?

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.