Overslaan en naar de inhoud gaan

Problemen met eHerkenning stapelen op, klachtenregen op sociale media

Ondernemers die niet op tijd het inlogmiddel eHerkenning hebben aangeschaft, moeten weken wachten voor ze weer kunnen inloggen bij de overheid. Het zorgt onder meer voor problemen met TenderNed, het platform waar bedrijven zich kunnen inschrijven voor aanbestedingen. Ook kerken zijn ongerust. Op sociale media regent het inmiddels klachten.
Agressie
© Shutterstock
Shutterstock

Sinds 1 januari kunnen ondernemers alleen nog inloggen via het betaalde inlogmiddel eHerkenning. Alleen ZZP'ers kunnen nog een tijdje inloggen met het gratis middel DigiD. Mogelijk kan het na een aanvraag nog enkele weken duren voordat eHerkenning werkt. Wie het middel niet heeft kan bijvoorbeeld geen loonaangifte doen.

In de Tweede Kamer zijn de problemen inmiddels ook opgevallen. Het ministerie gaf eerder in antwoorden op Kamervragen van CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt aan niet in beeld te hebben hoeveel ondernemers eHerkenning nog moeten aanschaffen. Wel is er een wachttijd van enkele weken geconstateerd, omdat het aantal aanvragen de laatste tijd is geëxplodeerd.  

Niet kunnen inloggen

Voor ondernemers zonder eHerkenning stapelen de praktische problemen zich op. Aanbestedingsplatform TenderNed waarschuwt ondernemers op hun website. "Heeft u nog geen eHerkenningsmiddel en wilt u een account aanmaken voor TenderNed, vraag dan het eHerkenningsmiddel zo vroeg mogelijk aan. Zonder een geldige eHerkenning kunt u niet inloggen op TenderNed en daar niet inschrijven op aanbestedingen. Heeft u al een eHerkenningsmiddel dan heeft u hier geen last van."

Daarnaast zijn er ook problemen met kerken. Het Reformatisch Dagblad beschrijft een aantal zaken die het lastig maken om in te loggen via het nieuwe middel, zoals de koppeling met een natuurlijke persoon. De kerken geven tegenover de krant aan dat Belastingdienst onverantwoorde druk op ze uitoefent. "De fiscus moet ermee stoppen om kerken op te jagen dit inlogsysteem in te voeren. Gun de kerken enige rust en geef uitstel van bijvoorbeeld een halfjaar.” 

Op sociale media regent het inmiddels klachten. Spoedaanvragen worden niet gehonoreerd. Ook zijn ondernemers niet blij dat er moet worden betaald voor het middel. KPN, waar eHerkenning kan worden aangevraagd, heeft voor het middel inmiddels een aparte servicedesk opgericht.

 

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in