Innovatie & Strategie

Security
Boeing 777

Luchtvaart-CEO's ineens optimistisch over 5G

Na waarschuwen voor chaos zien luchtvaartmaatschappijen nu slechts klein probleem in 5G.

© Boeing
24 januari 2022

Na waarschuwen voor chaos zien luchtvaartmaatschappijen nu slechts klein probleem in 5G.

Het Amerikaanse conflict tussen de telecom- en luchtvaartindustrie over 5G lijkt nu vlot te worden opgelost, na jaren van afwachten en recent paniekvoetbal rond de 'deadline' van 5G-activering in de VS. Luchtvaartmaatschappijen verklaren nu dat ze optimistisch zijn over de veiligheidskwestie van hoogtemeters in bepaalde vliegtuigen en het risico van storing door 5G-zendmasten.

Luchtvaarttoezichthouder FAA (Federal Aviation Authority) is namelijk in rap tempo bezig om hoogtemeters te keuren en bepaalde modellen goed te keuren voor gebruik in '5G-zones'. Vorige week voorspelden CEO's van luchtvaartmaatschappijen nog chaos voor het vliegverkeer in en naar de Verenigde Staten door de geplande ingebruikname van 5G.

'Alleen in de Verenigde Staten'

5G-frequenties in de zogeheten C-band zitten namelijk relatief dicht op frequenties die worden gebruikt door bepaalde hoogtemeters die in verschillende modellen van vliegtuigtypes worden gebruikt. Deze radiohoogtemeters zijn essentieel bij landen en opstijgen wanneer er slecht zicht is. 5G zou een goede werking kunnen verstoren. Vliegtuigfabrikant Boeing heeft hier ook voor gewaarschuwd en diverse vliegtuigmaatschappijen wereldwijd hebben zich genoodzaakt gezien om vluchten naar de VS deze week te schrappen.

Het Nederlandse KLM, formeel onderdeel van het Frans-Nederlandse Air France-KLM, meldt aan AG Connect dat de impact op het vluchtschema minimaal is. "Het besluit om de verdere uitrol van 5G in de Verenigde Staten door te zetten, levert voor de luchtvaart mogelijk risico’s op. Deze risico’s door 5G bestaan alleen in de Verenigde Staten", laat een woordvoerster weten in antwoord op vragen of er vluchten zijn geschrapt.

KLM-toestellen

"IATA (de International Air Transport Association - red.), Boeing, Airbus en de Amerikaanse luchtvaartautoriteiten hebben bekeken hoe er veilig naar de VS gevlogen kan blijven worden. KLM heeft de instructies ingeregeld en daarmee is de impact op ons vluchtschema minimaal." Het is niet duidelijk wat dit precies omvat, dus heeft AG Connect vervolgvragen gesteld.

"Omdat niet alle type toestellen in de KLM-vloot hetzelfde zijn, zijn de effecten van de 5G-uitrol anders en kunnen er daardoor typewijzigingen nodig zijn naar bepaalde bestemmingen in de VS. KLM zal vanzelfsprekend onze passagiers zo goed mogelijk hierover informeren."

Keuring hoogtemeters

Ondertussen klinken er in de VS nu optimistische geluiden van luchtvaart-CEO's, weet technieuwssite Ars Technica te melden. Het proces van de FAA om te keuren of hoogtemeters ongestoord werken in gebieden waar 5G wordt gebruikt, is "niet echt gecompliceerd". Dit nadat de luchtvaartindustrie volgens topmannen van American Airlines, Delta Airlines, United Airlines en Southwest Airlines op een ramptoestand aanvloog. De mogelijke verstoring van hoogtemeters werd daags voor de ingebruikname van 5G-zendmasten op de C-band aangekaart en leidde tot plots uitstel voor de al lang geplande 5G-activering.

De Amerikaanse telecomaanbieders AT&T en Verizon zijn eerst akkoord gegaan met een uitstel van twee weken voor hun 5G-uitrol in de buurt van luchthavens in de VS. Daarna kwam luchtvaarttoezichthouder FAA met een lijst van vliegvelden waar 5G vooralsnog níet is toegestaan en waar dus 5G-vrije zones zijn ingesteld. Vervolgens is de 5G-uitrol (op de C-band) nabij vliegvelden in de VS met een half jaar uitgesteld. In de tussentijd is de FAA bezig met het keuren van hoogtemeters in combinatie met 5G. Inmiddels zijn 13 hoogtemeters goedgekeurd, waarmee volgens de FAA zo'n 78% van de Amerikaanse luchtvloot is gedekt.

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.