Innovatie & Strategie

IT beheer
keuring

'IT-dienstverleners én klanten moeten hele keten doorlichten'

MSP's richting volwassenheid, maar nog veel werk te verrichten.

© CC0 - Pixabay OpenClipart
22 juli 2021

MSP's richting volwassenheid, maar nog veel werk te verrichten.

De markt van managed service providers (MSP's) is op weg naar een hogere mate van volwassenheid, zo blijkt uit jaarlijks onderzoek van toeleverancier Datto. IT-dienstverleners krijgen meer verantwoordelijkheid van hun klanten, waarbij digitalisering is aangejaagd door de coronacrisis. Dat betekent een grotere zorgplicht, waarbij meer werk meekomt: informeren, ketenkeuring en grenzen trekken.

Ruim 90% van de MSP's verwacht dat ten minste de helft van de workloads van klanten in de komende drie jaar in de cloud zal zijn, meldt MSP-toeleverancier Datto. Het nieuwe State of the MSP-rapport van deze security- en backupleverancier voor IT-dienstverleners komt vandaag uit en werpt een blik op de volwassenwording van deze markt. De laatste tijd staan MSP's meer in de schijnwerper, mede door ransomwarerampen.

Wie zorgt waarvoor?

"MSP's moeten met hun klanten hele goede, duidelijke afspraken maken", vertelt Hans ten Hove, directeur Noord-Europa bij Datto. Hij geeft AG Connect een toelichting op de vandaag uitkomende vijfde editie van het MSP-rapport. Het midden- en kleinbedrijf (mkb) vertrouwt meer en meer op IT-dienstverleners en stapt in grotere mater over op clouddiensten. Daarbij is niet altijd duidelijk of bekend wie waarvoor zorgt.

Ten Hove haalt bijvoorbeeld de misvatting aan dat cloudaanbieders Microsoft en Google wel zorgen voor backup van de gegevens van hun klanten. Die grote IT-bedrijven doen wel aan backup, maar dat is geen gegarandeerd onderdeel van de dienstverlening. Zo geldt voor bijvoorbeeld Office 365 een gedeelde verantwoordelijkheid, stipt Ten Hove aan. "Dat weten veel mensen niet."

Blik naar binnen én buiten

Leveranciers leggen een deel van de backuptaak neer bij klanten, die dat niet altijd goed blijken te beseffen. MSP's moeten hun klanten dan ook informeren, beter informeren, adviseert de topman van Datto. En daarbij "hele goede afspraken maken". Het gaat namelijk om meer dan alleen backup.

Ten Hove legt uit dat ransomware moet worden geadresseerd met een strategie voor bedrijfscontinuïteit, en dat een aanpak tegen downtime is. Dat is níet hetzelfde als goede backup (en restore) hebben, vervolgt hij, want dat is een aanpak tegen dataverlies. MSP's hebben een belangrijke rol te spelen op dit gebied, aldus Ten Hove. "Een MSP moet in begrijpelijke woorden aan mkb-klanten uitleggen. Met een lease-auto koop je mobiliteit, met business continuity koop je beschikbaarheid."

Naast deze blik 'naar binnen' wat betreft bedrijfscontinuïteit moeten bedrijven ook goed 'naar buiten' kijken, luidt het advies. Organisaties bevinden zich immers in ketens, van toeleveranciers, partners en afnemers. Voor MSP's betekent dit concreet dat zij een kritische blik moeten werpen op hún leveranciers; de makers van bijvoorbeeld beheersoftware waarmee de IT-dienstverleners weer hun klanten bedienen. Maar ook zulke gewone, 'IT-afnemende' bedrijven "komen in ketens", weet Ten Hove. Dat vereist besef dat bedrijfskritische zaken als beveiliging en continuïteit groter zijn dan alleen de eigen organisatie. 

Meer prioriteit voor cyberweerbaarheid

Uit het 2021-rapport van Datto over de MSP-markt komt naar voren dat aanbieders van IT-diensten goed op weg zijn in de overgang van break/fix-dienstverleners naar ware aanbieders van managed services. Voor dit rapport zijn in een onafhankelijk onderzoek meer dan 1.800 MSP's bevraagd. Deze marktverkenning geeft een beeld hoe MSP's zich verder ontwikkelen nu hun mkb-klanten overstappen op de cloud. Datto meldt dat er vanwege deze ontwikkeling meer prioriteit wordt gegeven aan cyber resilience: strategieën en tactieken voor online preventie én verdediging.

Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.