Innovatie & Strategie

Branche
XS4ALL Plan B

Freedom Internet betreurt XS4ALL-merkbesluit KPN

Spirituele opvolger XS4ALL kan zich vinden in reactie actiecomité: KPN draait klanten rad voor ogen.

© XS4ALL Moet Blijven!
14 januari 2020

Spirituele opvolger XS4ALL kan zich vinden in reactie actiecomité: KPN draait klanten rad voor ogen.

De nieuwe Nederlandse internetprovider Freedom Internet betreurt KPN's besluit om het merk XS4ALL toch aan te houden maar ondertussen de integratie van die dochter door te zetten. Een lid van de Raad van Advies van het XS4ALL-alternatief verwijst naar het persbericht van het actiecomité XS4ALL Moet Blijven, waar de nieuwe ISP uit is voortgekomen. Het nieuwe plan van KPN is volgens die verklaring "nog slechter dan het simpelweg opheffen van XS4ALL".

"KPN heeft vandaag aan XS4ALL-werknemers bekend gemaakt te starten met de integratie van XS4ALL", meldt het actiecomité XS4ALL Moet Blijven in de persverklaring. Het telecombedrijf gaat de komende tijd de dochter inlijven, waarbij de eerste fase in maart start. "Op 1 maart vindt de overgang van onderneming (OVO) plaats. KPN heeft vanaf dat moment vrij spel en bepaalt dan eigenstandig hoe de integratie verder verloopt", aldus het actiecomité. AG Connect heeft contact opgenomen met Freedom Internet voor een toelichting en is daarbij verwezen naar de verklaring van het actiecomité.

Verzetsrol van OR

Na de formele overgang van onderneming kan KPN bijvoorbeeld de aparte ondernemingsraad (OR) van XS4ALL opheffen. De OR van de tot op heden zelfstandige KPN-dochter is één van de partijen die flink verzet heeft gepleegd tegen het plan van de eigenaar om de dochter op te nemen in de moederorganisatie en daarbij het merk te schrappen. Dat laatste is nu plots teruggedraaid, maar daarmee is de voorgenomen integratie niet van de baan.

"We vinden het erg jammer dat deze ontransparante beslissing alleen maar verwarring brengt voor klanten en personeel", laat directeur Anco Scholte ter Horst van Freedom Internet weten aan AG Connect. Hij geeft aan dat de nieuwe internetprovider "zich kan vinden in de reactie van het actiecomité". Daarin wordt KPN ervan beschuldigd XS4ALL-klanten een rad voor ogen te draaien. "De wijze waarop XS4ALL de komende tijd wordt uitgekleed is schrijnend: er wordt gedaan alsof XS4ALL voorlopig mag blijven."

Onder KPN-vlag

KPN heeft aangekondigd dat het merk van de internetdochter blijft bestaan, en dat het later dit jaar een 'XS4ALL-achtig' premiumaanbod voor breedbandinternet gaat brengen. Dat komt dan echter wel onder de KPN-vlag. Het actiecomité en daarmee ook de spirituele opvolger van de activistische internetprovider zien in de nu intern bekend gemaakte plannen een langzaam ontmantelingsproces van XS4ALL. Het behoud van de merknaam zou daar niets aan af doen.

"Aanleiding voor deze koerswijziging lijkt een onderzoek onder klanten van XS4ALL te zijn, waarin een jaar na de aankondiging van de integratie KPN eindelijk aan klanten heeft gevraagd naar hun mening", aldus de persverklaring. "De resultaten van dit onderzoek zijn “strikt geheim” verklaard, maar naar verluidt antwoordt zo’n 75% van de respondenten dat ze het een probleem vinden dat de dienstverlening van XS4ALL op termijn onder het KPN-merk wordt voortgezet."

Deze respons zou KPN hebben doen terugkomen op het een jaar geleden genomen merkenbesluit. Daarbij zijn KPN-dochters Telfort en Yes Telecom al opgeheven. Dit zou het moederbedrijf al klantenverloop hebben opgeleverd.

AG Connect heeft vragen uitgezet bij KPN, waar nog eerdere vragen uitstaan over alternatieve plannen voor dochterbedrijf XS4ALL.

Update:

In een nagekomen reactie corrigeert Freedom-directeur Scholte ter Horst dat het bedrijf niet boos is, maar zich kan vinden in de reactie van het actiecomité. De woordvoerster daarvan heeft gezegd boos te zijn.

Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
2
Reacties
ReindeR Rustema 14 januari 2020 18:14

Niet boos natuurlijk, want meer klanten voor freedom.nl. Alleen met ‘moet blijven’ als missie wel boos natuurlijk. Want het blijft niet en het gaat ook niet helemaal weg. Een stickertje/logo blijft. Terwijl een ‘love brand’ meer is dan dat!

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.