Innovatie & Strategie

Klantinteractie
Zuckerberg

'Facebook wil zichzelf nieuwe naam geven'

Rebranding in kader van Facebooks ambities voor het metaverse.

Mark Zuckerberg © Facebook
20 oktober 2021

Rebranding in kader van Facebooks ambities voor het metaverse.

Facebook heeft volgens rondgaande berichten plannen om zijn eigen bedrijfsnaam te veranderen. De aankomende naamsverandering zou volgende week uit de doeken worden gedaan door oprichter en CEO Mark Zuckerberg, op de jaarlijkse Connect-conferentie. Deze rebranding van 's werelds grootste social network moet dan de focus weergeven op het bouwen van het metaverse.

De bekende Facebook-app zou dan voortaan slechts één van de vele producten zijn onder een moederbedrijf. Daarmee komt de blauwe app voor het oorspronkelijke social network op gelijke voet te staan met overnames als Instagram, WhatsApp, Oculus plus andere apps en activiteiten van het Amerikaanse bedrijf. Eerder heeft het grote Google een soortgelijke bedrijfsherziening doorgevoerd; met het nieuw geschapen moederbedrijf Alphabet.

Klokkenluider

De intentie en timing voor een nieuwe naam zijn onthuld door technieuwssite The Verge. Facebook is door die site om een reactie gevraagd, maar een woordvoerder weigert commentaar. Ondertussen is de PR van Facebook bezig met een campagne in reactie op politieke ophef en journalistieke onthullingen op basis van interne documenten die naar buiten zijn gebracht door klokkenluider Frances Haugen.

Terwijl de naamsverandering volgens The Verge door Zuckerberg wordt besproken op Connect, kan de onthulling ervan mogelijk al eerder worden gedaan. De grondlegger en hoogste baas van Facebook is druk doende met zoeken naar de volgende grote trend; ná smartphones. Het bedrijf heeft al meer dan tienduizend werknemers die consumentenhardware bouwen zoals brillen voor augmented reality (AR).

Nieuw 'Second Life'?

De intentie lijkt te zijn om Facebook om te turnen van een socialmediabedrijf naar een bedrijf dat een nieuwe digitale wereld brengt; wat het metaverse wordt genoemd. Dit moet dan mensen met elkaar verbonden via techgebaseerde virtuele ervaringen. Eerder heeft Second Life al die ambitie gehad, en gedragen op een flinke hype ook een tijdje waargemaakt. Facebook zoekt nu in Europa tienduizend nieuwe werknemers om hieraan te bouwen.

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.