Overslaan en naar de inhoud gaan

'Amazon-zoekalgoritme trekt eigen producten voor'

Amazon zou zijn zoekalgoritme hebben aangepast om producten waar het bedrijf meer aan verdient prominenter te tonen. Daarmee trekt het mogelijk ook zijn eigen producten voor op die van de concurrentie. Apple kwam onlangs onder vuur te liggen voor eenzelfde soort strategie met zijn apps.
Een pakketje van Amazon op de stoep
© Shutterstock
Shutterstock

Amazon optimaliseerde het geheime algoritme vorig jaar, stellen bronnen van The Wall Street Journal. Dat algoritme bepaalt welk product op welke positie komt bij een zoekopdracht. Gebruikers zien nu niet langer de meest relevante of best verkopende producten, maar producten die winstgevender zijn voor de webwinkel. 

Amazon heeft de wijziging nooit officieel bekendgemaakt, maar als deze daadwerkelijk is doorgevoerd heeft dat grote gevolgen. De plek waar een product staat in de webshop kan het namelijk maken of breken. Gebruikers vinden de dingen die ze kopen vooral via zoekopdrachten op Amazon, en de meeste aankopen komen van de eerste pagina met zoekresultaten. 

Als Amazon dus inderdaad producten voortrekt die meer opleveren, krijgen die van andere ondernemers minder kans om ontdekt te worden. Dat geldt ook als de minder waardevolle producten relevanter zijn of voor de wijziging van het algoritme beter verkochten. 

Eigen teams zijn tegen

Opvallend is dat Amazon zelf verdeeld is over de beslissing. Waar het team van de webshop overduidelijk voor de beslissing is, geldt dat niet voor het team achter de zoekmachine die in de webshop zit. Dat team stelt namelijk dat het voortrekken van winstgevende producten tegen het principe in gaat om het beste te doen voor de klant, aldus ingewijden.

"Dit was absoluut geen populair project", vertelt een bron. "De zoekmachine moet zoeken naar relevante producten, niet naar meer winstgevende dingen."

Amazon zelf heeft ook officieel gereageerd. Een woordvoerder stelt dat het bedrijf de criteria die het gebruikt om zoekresultaten te rangschikken niet heeft aangepast om winstgevendheid mee te nemen. Verder weigert het bedrijf de werking van het algoritme of interne discussies over dat algoritme te bespreken. 

Amazon ligt onder vergrootglas

De keuze van Amazon is bovendien opvallend omdat het bedrijf in de VS en in Europa onder een vergrootglas ligt. De Amerikaanse waakhond FTC is een mededingingsonderzoek begonnen naar het bedrijf, om te zien of de webwinkelgigant zijn dominante positie op de markt misbruikt. De Europese Commissie zou ook een formeel onderzoek gaan doen naar het bedrijf, vanwege mogelijk misbruik van verkoopgegevens van concurrenten. 

Daarnaast lag Apple recentelijk onder vuur voor een vergelijkbare zaak. De iPhone-fabrikant zou zijn eigen apps voortrekken in zijn App Store. Apps die populairder waren onder gebruikers werden daardoor naar beneden verplaatst. Hoewel Apple deze praktijken altijd heeft ontkend, paste het bedrijf zijn algoritme vorige week toch aan. 

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in