Innovatie & Strategie

Apps
app store

Apple stopt met app-voortrekkerij, die het ontkent

Apple geeft eigen apps minder prominente plek in zijn App Store.

© Apple
10 september 2019

Apple geeft eigen apps minder prominente plek in zijn App Store.

Terwijl antitrustaandacht voor tech-bedrijven groeit, neemt Apple uit zichzelf alvast een opvallende maatregel. De uitbater van de enige officiële app store voor iPhones en iPads geeft apps van derden voorrang in zoekresultaten binnen zijn online-softwarewinkel. Het zoekalgoritme is aangepast zodat Apple's eigen apps minder vaak bovenaan komen te staan. Eerder heeft Apple ontkent dat het zijn eigen apps voortrekt.

Eind juli heeft Apple de conclusie van onderzoek door The Wall Street Journal nog met klem ontkend. De Amerikaanse zakenkrant constateerde dat de iPhone-maker zijn eigen apps vaak een hogere positie gaf in zoekresultaten. Daarbij kwamen minder populaire Apple-apps boven concurrerende apps die veel positieve recensies hadden in de App Store van Apple. Zoekopdrachten op 'muziek', 'audiobooks' en andere categorieën schotelden gebruikers dan de apps van Apple voor. In sommige gevallen haalt het bedrijf middels abonnementen inkomsten uit die eigen apps.

Betalen voor vindbaarheid

Ondanks de ontkenning van Apple dat het zich hier schuldig aan maakt, past de winkeluitbater nu wel zijn sortering aan. Bij zoekopdrachten worden nu minder Apple-apps weergegeven bovenaan de pagina met zoekresultaten, meldt The New York Times nu. Dat Amerikaanse dagblad heeft zelf een uitgebreide analyse gedaan van de rangschikking van apps in de App Store voor iOS-devices.

Soms kwam het zelfs voor dat een zoekopdracht voor bepaalde termen maar liefst veertien Apple-eigen apps weergaf, voordat apps van concurrenten getoond werden, ontdekte de krant. Als externe app-ontwikkelaars hun producten hoger in de zoekresultaten willen hebben, en daarmee dus in beeld brengen bij eindgebruikers, dan kunnen zij daarvoor betalen door een App Store search ad te plaatsen bij Apple.

'Niet met opzet'

Tegenover The New York Times erkent het bedrijf nu dat algemene zoekopdrachten in het verleden wel zijn eigen apps vaker naar voren brachten. Deze voortrekkerij zou echter een gevolg zijn van het algoritme en niet een bewuste manipulatie van die zoekfunctie. Soms groepeerde het algoritme apps samen met andere apps van dezelfde maker, wat dan Apple's apps weer hogere positie in de rangorde gaf. Het probleem van app-weergave in zoekresultaten is met de nu doorgevoerde algoritme-aanpassing nog niet helemaal opgelost, bevestigen topmanagers Phil Schiller en Eddy Cue aan The New York Times.

Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.