Symantec en Norton; what's in a name?
De enterprise-securitysoftware van Symantec is namelijk opgekocht door Broadcom, inclusief de merknaam Symantec. Wat resteert, is beveiligingssoftware voor consumenten, inclusief de merknaam Norton. Volgens ingewijde bronnen van The Wall Street Journal komt dat restant straks in handen van twee investeringsfirma's. In de regel willen zulke nieuwe eigenaren het maximale uit hun investering halen, en een klassieke merknaam kan daarbij veel waard zijn. Soms zelfs meer dan de onderliggende technologie.
Miljarden op het spel
Chipproducent Broadcom heeft het forse bedrag van 10,7 miljard dollar neergeteld voor de enterprise-divisie van Symantec. Plus dus 'Symantec', de naam. Private equity bedrijven Permira en Advent International zouden nu ruim 16 miljard dollar willen betalen voor de consumententak. Plus dus 'Norton', en ook nog identiteitsbewakingsdienst LifeLock.
Is dat het waard? Voor Broadcom enerzijds, en voor de azende investeringsmaatschappijen anderzijds? Een miljardenvraag, die moeilijk is te beantwoorden. Deels omdat het ook een kwestie van tijd en externe omstandigheden is. Neem het geval van McAfee. Die eveneens klassieke merknaam is, inclusief bijbehorende securitysoftware, ooit opgekocht door chipproducent Intel. Alleen is de naam nogal wat bezoedeld door de handel en wandel van ene John.
John McAfee, die al jaren niets meer van doen had met het ooit door hem opgezette antivirusproduct en dito bedrijf. Sterker nog: de gevallen miljonair zijn best om zich te distantiëren van het securitymerk, waarbij dat bedrijf ook last van heeft van de twijfelachtige reputatie van de oorspronkelijke oprichter. De afgelopen jaren is dat alleen meer erger geworden. De verbijsterende avonturen van John hebben Intel heus niet gebracht tot het weer doorverkopen van zijn securitysoftwaretak, maar het kan hebben 'geholpen'. Tussentijds is de McAfee-divisie nog omgedoopt tot Intel Security.
Geen John-factor
De uit beeld verdwenen Peter Norton verkeert zo te zien nog in gezonde toestand, zowel fysiek als mentaal. De filantroop, kunstverzamelaar en bestuurslid bij onderzoeksbureau RAND lijdt niet bepaald een leven dat de merkwaarde van 'zijn' naam in gevaar brengt. En de merknaam Symantec is ooit verzonnen als woordenmix (portmanteau) van syntax, semantics en technology. Toch blijft de klassieke vraag van de Britse bard van toepassing: what's in a name?
Over reputatie, namen en merkwaarde heeft John McAfee al een praktijkles gegeven:
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee