Overslaan en naar de inhoud gaan

50 jaar IT: Eindelijk volwassen?

Solliciteren in de showroom van een autodealer en - nadat je bent aangekomen - meteen in je leasebak naar huis rijden. Een ballonvaart met champagnebrunch om je potentiële werkgever beter te leren kennen op grote hoogte. Flyeren voor de uitgang van een grote IT-dienstverlener om personeel weg te kapen voor een paar tientjes brutoloon meer. Zo maar wat kapriolen die IT-werkgevers net voor de millenniumwisseling uithaalden om personeel binnen te slepen.
ontslagen
© Pixabay CC0 Public Domain
Pixabay CC0 Public Domain

Zaken waar ik als pas afgestudeerde, net werkzaam op de redactie van Automatisering Gids (nu AG Connect), regelmatig over schreef. Met opgetrokken wenkbrauwen, dat wel…

Na het feest komt de kater

De sky was destijds the limit. Maar niet voor heel lang, want pal na het barsten van de internetbubbel, kelderden niet alleen de IT-beurskoersen. Het regende ook faillissementen en IT-personeel werd massaal keihard aan de kant geschoven. Bankzitters werden zonder problemen op straat gezet. Massaontslag werd omzeild door steeds net iets minder dan 20 personeelsleden te ontslaan en door de ontslagen te verspreiden over verschillende regio’s. Daarnaast werden IT’ers zwaar onder druk gezet om een zogenaamde vaststellingsovereenkomst op te stellen en arbeidsovereenkomsten te beëindigden ‘met wederzijds goedvinden'.

Goedkoop van uw IT-personeel af? Bel dan met Bright IT!

Begin deze eeuw werden er zelfs radioreclames uitgezonden met de slogan: ‘Goedkoop van uw IT-personeel af? Bel dan met Bright IT!’. Dit detacheringsbureau – dat later verder ging onder de naam Serengeti – zette samen met headhuntersbureau Cygnus/Curriculum Plus, een malafide constructie op om bedrijven te helpen reorganiseren.

Verleiden tot 'zelfontslag'

Het was regelrechte ontslagzwendel: IT’ers, met name bankzitters, werden door de headhunter benaderd en in contact gebracht met het IT-detacheringsbureau. Dat IT-detacheringsbureau bood opdrachten aan bij klanten met een goede naam en legde hierbij een contract voor met uitstekende arbeidsvoorwaarden. Na tekenen van het contract en vrijwillige opzegging bij de oorspronkelijke werkgever werd de beloofde opdracht eerst uitgesteld, vervolgens afgesteld, waarna ontslag in proeftijd volgde.

De oorspronkelijke werkgever spaarde zich hiermee een kostbare gang naar kantonrechter of CWI uit. Zo’n 50 IT’ers werden zo ernstig benadeeld. De beide verdachten van de zwendel - Eric Pouw en Richard van Veen – werden in 2006 veroordeeld tot twee en drie jaar gevangenisstraf.

De horkerige manier van omgaan met personeel in crisistijd - maar ook de ‘cowboy-praktijken’ in de hoogtijdagen - hebben het imago van de ICT-sector geen goed gedaan. Met als gevolg dat het animo voor IT-opleidingen begin deze eeuw jarenlang achterbleef. Met als gevolg: een nog groter tekort aan ICT'ers - net nu we ze keihard nodig hebben!

Aantrekken en binden

Nu de arbeidsmarkt al weer een tijdje aantrekt, ben ik benieuwd hoe lang werkgevers die de slag om IT-talent willen winnen nog met uitgestrekte gezichten kunnen melden dat de sector volwassener is geworden en dat het geleerd heeft van de gemaakte fouten. Dat was natuurlijk makkelijk vol te houden tijdens de kredietcrisis, maar nu het tekort aan IT’ers steeds nijpender wordt, is de verleiding groot om alle registers open te trekken om talent aan je te binden.

Ik hoor al van softwareontwikkelaars dat zij hun profiel van LinkedIn hebben gehaald, omdat ze gek worden van alle headhunters en recruiters die hen benaderen, ook als ze duidelijk hebben aangeven niet open te staan voor een nieuwe baan. Ook opleidingsmanagers van hogescholen en universiteiten vertellen dat studenten weer steeds vaker nog voor het behalen van het diploma door werkgevers uit de schoolbanken worden geplukt.

In de herhaling

Dus het heeft er alle schijn van dat het slechts een kwestie van tijd is voor ik weer over sollicitatiegesprekken in showrooms en het wegkapen van personeel moet schrijven. Misschien duurt het nog net wat langer voordat ik de imagodeskundigen weer kan gaan bellen over de opgelopen schade...

AG Connect bestaat 50 jaar

Deze maand publiceren we verschillende artikelen en blogs rond dit thema.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in