Overslaan en naar de inhoud gaan

Twitter-CEO Elon Musk heeft vervanger gevonden, maar gaat niet weg

UPDATE: Elon Musk heeft op Twitter laten weten dat Linda Yaccarino over zes weken de rol van CEO bij Twitter overneemt. Zij is nu nog verantwoordelijk voor de advertentie-business bij mediaconcern NBCUniversal.

Twitter-topman Elon Musk zegt een vervanger te hebben gevonden voor de functie van hoogste baas bij het socialmediabedrijf.
Elon Musk en Twitter
© Shutterstock
Shutterstock

Hij blijft zelf als voorzitter en eindverantwoordelijke voor technologie werkzaam in het bestuur van het bedrijf, dat is samengevoegd met zijn nog mysterieuze bedrijf X.

"Ik ben blij te melden dat ik een nieuwe CEO voor X/Twitter heb gevonden. Ze begint over ongeveer zes weken", schreef Musk in een bericht op Twitter. Hij maakte nog niet bekend wie de CEO van het bedrijf wordt. Volgens The Wall Street Journal gaat het waarschijnlijk om Linda Yaccarino, nu topvrouw bij mediaconcern NBCUniversal.

Als voorzitter van de raad van bestuur zou Musk minder bezig zijn met het dagelijks bestuur van het bedrijf dan als topman. In zijn tweet zegt hij zich vooral te gaan richten op de ontwikkeling van producten, software en systeembeheer.

Vele veranderingen onder Musk

Musk, die Twitter vorig jaar samen met enkele investeerders voor 44 miljard dollar kocht, zei in november - slechts twee weken nadat hij Twitter officieel overnam - al dat hij zocht naar iemand die de dagelijkse leiding in handen zou nemen. In december beloofde hij opnieuw dat hij zijn functie van topman zou opgeven. Maar dan wilde hij wel eerst een opvolger hebben gevonden. Zijn beslissing volgde op een peiling op Twitter waarin hij vroeg of hij zijn functie van CEO moest opgeven. Een meerderheid vond dat hij moest aftreden

De miljardair, die ook topman is van autofabrikant Tesla en ruimtevaartbedrijf SpaceX, voerde rigoureuze veranderingen door na zijn overname van Twitter. Zo ontsloeg hij ruim de helft van het personeel. Daarnaast veranderde hij het beleid rond 'blauwe vinkjes'. Die deelde Twitter voorheen gratis uit aan accounts van bekende personen of organisaties om aan te geven dat ze echt diegenen waren voor wie ze zich uitgaven. Maar sinds kort kunnen abonnees op de betaalde dienst Blue van Twitter zo'n vinkje kopen. Overheidsorganisaties en bedrijven hebben nu een andere kleur voor hun verificatievinkjes.

Adverteerders schrokken van alle ingrepen en maakten zich zorgen over een toename van haatberichten of nepnieuws op het platform. Om die reden trokken ze zich terug van Twitter, dat vergeleken met techbedrijven als Google en Facebook van minder groot belang is voor de adverteerdersmarkt. Dit leidde tot groot verlies van inkomsten. In april zei Musk dat de ergste verliezen voorbij waren en Twitter weer bijna quitte draait.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in