Meeste retailers snappen mobiel winkelgemak nog steeds niet
Retailers lopen omzet mis door gebrekkige mobiele gebruikerservaring – ondanks groeiend mobiel verkeer blijft optimalisatie achter.
Met Black Friday is weer de aftrap gegeven voor het cadeauseizoen dat tot na de Kerstdagen duurt. Voor retailers is het de tijd van het jaar waarin een belangrijk deel van hun inkomsten wordt binnengehaald. Inmiddels komt 60 tot 80 procent van het e-commerceverkeer van mobiele apparatuur, blijkt uit wereldwijd onderzoek van Statista.
Toch zijn retailers nog altijd niet goed ingericht op het ontvangen van orders via de mobiele variant van hun website. Uit een analyse van IT-leverancier Dynatrace is slechts 22 procent van de wereldwijde websites momenteel geoptimaliseerd voor de mobiele gebruikerservaring. Dat is weliswaar een stijging van 15 procent ten opzichte van eenzelfde analyse van vorig jaar, maar er is dus nog veel ruimte voor verbetering. Baymard Institute, specialist in het onderzoek naar gebruikersinterfaces, kwam eerder dit jaar tot een vergelijkbare conclusie: 81 procent van de mobiele UX-prestaties is middelmatig of slecht, ondanks een verbetering ten opzichte van 2024.
Ambities leiden niet tot verandering
De slechte prestaties zijn opmerkelijk omdat in 2024 in retailkringen al ‘mobile only’ in plaats van ‘mobile first’ als trend werd gesignaleerd. De belangrijkste problemen die worden gesignaleerd in de gebruikerservaring op mobiele e-commercesites zijn:
- Taxonomie: slechte indeling van producten waardoor sitebezoekers niet vinden wat ze zoeken.
- Mobiele navigatie: bezoekers raken de weg kwijt in de structuur van de website.
- Zoekmachine: Veel zoekopdrachten komen niet uit bij de producten die een bezoeker invoert bijvoorbeeld omdat de omschrijving niet overeenkomt met de productnaam op de site.
- Autocomplete: Suggesties voor productnamen zijn belangrijk omdat de invoer op een mobiele telefoon vaak minder snel werkt dan op een pc. Toch krijgt nog niet de helft van de sites een score ‘middelmatig’.
- Thumbnails: Veel sites slagen er niet in een bruikbare productafbeelding te tonen in een mobiele weergave van een productlijst of in zoekresultaten.
Stabiliteit site in gevaar
Philippe Deblois, VP Solutions Engineering bij Dynatrace, wijst er bovendien op dat achter een website van een retailer een complex samenspel van AI, data en cloudtechnologieën schuilgaat dat vooral op pieken in bezoekersaantallen op de proef wordt gesteld. “Deze pieken kunnen een bedreiging vormen voor de stabiliteit van de website, maar bieden ook aanzienlijke omzetkansen wanneer een naadloze gebruikerservaring omgezet kan worden in verkopen. Naarmate de complexiteit van deze website-ecosystemen toeneemt, wordt het voor retailers steeds moeilijker om volledig inzicht in activiteiten te behouden.”

Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee