CIO: vermijd jargon in ‘purpose’ en visiedocumenten
Veel organisaties gebruiken holle, met jargon gevulde statements die niet inspireren of richting geven. Dat is de conclusie van het boek ‘The Octopus Organization: A Guide to Thriving in a World of Continuous Transformation’ dat deze week verschijnt.
Purpose- of missiestatements zijn geen documenten die een organisatie heeft omdat andere organisaties die ook hebben. Ze voegen alleen waarde toe als de doelen die erin staan herkenbaar zijn en uitvoerbaar in de praktijk. Holle frasen en managementjargon die veel organisaties met hun statements uitstrooien over werknemers, hebben dus helemaal geen zin. De strategie van de organisatie raakt uit beeld en er ontstaat besluiteloosheid. De betrokkenheid van werknemers daalt en de integriteit en het vertrouwen in de merknaam brokkelen af. De auteurs Phil Le-Brun en Jana Werner geven in hun boek tips om die valkuilen te vermijden. Harvard Business Review besprak het boek dit weekend alvast.
Terug naar de tekentafel
De auteurs komen met huiswerk voor C-level executives. Kijk eerst eens kritisch naar de huidige missie van de organisatie. Is wat daarin beschreven wordt authentiek? Beschrijft de tekst hoe waarden worden gecreëerd? Geeft dit stof tot nadenken? Vervolgens is het belangrijk alle betrokkenen te vragen naar hun inbreng. Ga dat gesprek eerlijk aan.
Dat betekent dat alle betrokkenen hun inbreng moeten kunnen geven, zodat er een inspirerend document ontstaat met tastbare doelen voor de praktijk. Voor veel mensen zijn termen als purpose en missie al abstract en vaag. Misschien is het beter om termen als trots of ambitie te gebruiken.
Octopus als model voor wendbare organisatie
Het bepalen van duidelijke doelen in de organisatie is een belangrijk onderdeel van de transitie naar een ‘Octopus’-organisatie, die de auteurs zien als een optimale organisatievorm. De inktvis is een metafoor voor een heel flexibele, gedecentraliseerde organisatie. De armen van de inktvis vertegenwoordigen kleine, semiautonome teams. Zij kunnen aan de randen van het werkveld veel strategische beslissingen zelf nemen. Zij worden daarin gesteund door een klein maar krachtig centraal brein in het hoofd, ofwel de bedrijfsleiding. Die zet de grote lijnen uit, zorgt voor synergie tussen de onderdelen en de cultuur in de organisatie bewaakt.

Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee