Overslaan en naar de inhoud gaan

CIO: vermijd jargon in ‘purpose’ en visiedocumenten

Veel organisaties gebruiken holle, met jargon gevulde statements die niet inspireren of richting geven. Dat is de conclusie van het boek ‘The Octopus Organization: A Guide to Thriving in a World of Continuous Transformation’ dat deze week verschijnt.

Mensen in vergadering rond een visiedocument
Shutterstock.com

Purpose- of missiestatements zijn geen documenten die een organisatie heeft omdat andere organisaties die ook hebben. Ze voegen alleen waarde toe als de doelen die erin staan herkenbaar zijn en uitvoerbaar in de praktijk. Holle frasen en managementjargon die veel organisaties met hun statements uitstrooien over werknemers, hebben dus helemaal geen zin. De strategie van de organisatie raakt uit beeld en er ontstaat besluiteloosheid. De betrokkenheid van werknemers daalt en de integriteit en het vertrouwen in de merknaam brokkelen af. De auteurs Phil Le-Brun en Jana Werner geven in hun boek tips om die valkuilen te vermijden. Harvard Business Review besprak het boek dit weekend alvast.

Terug naar de tekentafel

De auteurs komen met huiswerk voor C-level executives. Kijk eerst eens kritisch naar de huidige missie van de organisatie. Is wat daarin beschreven wordt authentiek? Beschrijft de tekst hoe waarden worden gecreëerd? Geeft dit stof tot nadenken? Vervolgens is het belangrijk alle betrokkenen te vragen naar hun inbreng. Ga dat gesprek eerlijk aan.

Dat betekent dat alle betrokkenen hun inbreng moeten kunnen geven, zodat er een inspirerend document ontstaat met tastbare doelen voor de praktijk. Voor veel mensen zijn termen als purpose en missie al abstract en vaag. Misschien is het beter om termen als trots of ambitie te gebruiken.

Octopus als model voor wendbare organisatie

Het bepalen van duidelijke doelen in de organisatie is een belangrijk onderdeel van de transitie naar een ‘Octopus’-organisatie, die de auteurs zien als een optimale organisatievorm. De inktvis is een metafoor voor een heel flexibele, gedecentraliseerde organisatie. De armen van de inktvis vertegenwoordigen kleine, semiautonome teams. Zij kunnen aan de randen van het werkveld veel strategische beslissingen zelf nemen. Zij worden daarin gesteund door een klein maar krachtig centraal brein in het hoofd, ofwel de bedrijfsleiding. Die zet de grote lijnen uit, zorgt voor synergie tussen de onderdelen en de cultuur in de organisatie bewaakt.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in