Overslaan en naar de inhoud gaan

CIO pas op: Bij AI is laaghangend fruit niet wat het lijkt, zegt SAP-gebruikersgroep

Veel bedrijven overschatten snelle AI-winst, terwijl implementatie vaak jaren duurt en diepgaande procesverandering vereist is.

Vrouwelijke verkoper krijgt applaus voor een salespitch over machine learning
Marketingverhaal blijkt toch vaak complexer dan voorgesteld
Shutterstock

De industrie misleidt IT-beslissers vaak met use cases rond AI die er eenvoudig uitzien, maar in de praktijk niet zo makkelijk het resultaat opleveren dat wordt voorgeschoteld. Deze waarschuwing komt van Conor Riordan, bestuursvoorzitter van de SAP-gebruikersgroep in het VK en Ierland tijdens zijn openingsvoordracht gisteren op de Connect 25-conferentie, waar ComputerWeekly over bericht. “Het [AI-implementatie, red.] is echt complex werk en dat zogenaamd laaghangend fruit hangt helemaal niet zo laag. Het duurt jaren, geen maanden, voordat het waarde oplevert.”

Zet vraagtekens bij marketingbeloften

Uit een peiling onder de aanwezigen blijkt dat 78 procent nog maar net is begonnen met AI. Bijna 30 procent vindt dat hun AI-initiatieven weinig hebben opgeleverd. Riordan doet in zijn keynote dan ook een oproep aan implementatiepartners om realistische verwachtingen te scheppen over wat er met AI te bereiken is op korte termijn. De valkuil waar velen intrappen is dat het toepassen van AI niet alleen draait om het implementeren van technologie, maar om een fundamentele verandering in hoe organisaties werken. Deze procesverandering is nodig omdat bedrijven onder druk staan om meer te doen met minder middelen, mede door geopolitieke en economische omstandigheden.

Bedrijven staan onder druk om kosten te besparen, wat vaak leidt tot bezuinigingen op trainingsbudgetten. Dat is geen goede strategie als tegelijkertijd een proces- en cultuurverandering moet worden ingezet. “Dit is geen makkelijke opgave”, stelt Riordan. Zonder voldoende training en zonder aandacht voor cultuurverandering is het niet vreemd dat AI-initiatieven onderpresteren.

Grote investeringen in AI

Ondanks de zorgen over het succes van AI, nemen de investeringen in AI de komende jaren fors toe, zo blijkt uit een rapport van SAP en Oxford Economics dat vorige maand werd gepubliceerd. Gemiddeld investeren klanten 16 miljoen pond (ruim 18 miljoen euro) in AI-initiatieven en neemt dat bedrag binnen de komende twee jaar toe met 40 procent.

De inzet van AI is een belangrijk thema in de SAP Cloud-strategie, die onderdeel uitmaakt van het beëindigen van de ondersteuning van verschillende SAP-producten in 2027, zoals SAP ECC 6.0. Veel klanten werken daarom aan een overstap naar SAP S/4HANA. Leila Romane, managing director van SAP UK & Ireland, zei tijdens de conferentie dat SAP zich realiseert dat klanten allemaal in een verschillend stadium van cloudmigratie verkeren, en belooft ze hierbij te ondersteunen.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in