Overslaan en naar de inhoud gaan

Belgisch Justitie steekt 69 miljoen in hernieuwde digitalisering

België steekt 69 miljoen euro in de digitalisering van zijn overheidsdienst Justitie. Doel is verbetering en versoepeling van de werkprocessen en het informatiebeheer. De overheidsdienst probeerde dat eerder al eens te bereiken met digitaliseringsprojecten, maar faalde daarin.
België
© Shutterstock
Shutterstock

De Belgische federale overheidsdienst Justitie werkt aan een digitaal transformatieplan waarin 69 miljoen euro is vrijgemaakt voor onder meer de ontwikkeling en vernieuwing van de ICT-architectuur, ondersteuning op het gebied van programma- en projectmanagement, changemanagement en communicatie. Daarnaast worden projecten gestart op het gebied van audit en risicobeheer als ondersteuning van de dienst. Dat meldt de Belgische ICT-nieuwssite Datanews.

De 69 miljoen euro komt beschikbaar uit EU-gelden. De Europese Unie heeft medio vorig jaar in totaal 137 miljoen euro toegekend aan Justitie vanuit het zogeheten relancefonds (Recovery & Resilience Facility), voor herstel na de coronacrisis. Een deel daarvan wordt nu dus gebruikt voor digitalisering. Ook wordt het ICT-budget van diverse diensten met 38 miljoen euro verhoogd en worden 43 extra ICT’ers aangetrokken.

Eerder weinig succes

De Belgische overheidsdienst heeft in het verleden weinig successen geboekt met digitaliseringsprojecten. Zo startte 20 jaar geleden het zogeheten Phenix-project voor een vergaande digitalisering, vooral voor rechtbanken. Daartoe werd een contract gesloten met Unisys. Zeven jaar later zette de toenmalige minister van Justitie het contract stop omdat de projecten niet bleken te werken en te sterk vertraagd waren. Uiteindelijk kostte dat zeker 28 miljoen euro, dat bedrag bleek na een jarenlange juridische strijd met Unisys niet terug te vorderen.

In 2019 keurde de Belgische Raad van State een digitaliseringsproject van Justitie af. Advocaten werden verplicht digitale stukken in te dienen via een extern belegd portaal. Elke keer dat zij stukken indienden bij rechtbanken, parketten en griffies moesten zij daarvoor betalen. Een eveneens ontwikkeld systeem waarbij het indienen en opvragen wèl gratis was, werd terzijde geschoven. 

Lessen geleerd?

De dienst laat weten van de vele mislukkingen geleerd te hebben. Het heeft inmiddels een zogeheten Digital Transformation Office opgezet waarin 7 ICT-experts zijn ondergebracht die de projecten in goede banen moeten leiden. Ook wordt nadrukkelijk ingezet op een nauwe betrokkenheid van de diverse onderdelen van Justitie.

Daarnaast zou geen sprake zijn van revolutionaire digitalisering maar wordt er gekeken hoe bestaande (legacy) processen aangepast kunnen worden. Daardoor worden dingen die in het verleden al zijn gedigitaliseerd niet geheel afgebroken.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in