Overslaan en naar de inhoud gaan

Stop met zeuren en ga voor de cloud, zegt Gartner

Organisaties kunnen beter over hun aarzelingen met dienstverlening in de cloud heen stappen. Storingen zijn schaars en duren nooit lang en vendor-lockin is van alle tijden. Maak gebruik van de voordelen die clouddiensten bieden, adviseert Alan Waite, VP Technical Professionals advisory service bij Gartner.
cloud airplane
© Shutterstock
Shutterstock

Waite sprak vandaag tijdens de Infrastructure, Operations & Cloud Strategies Conference 2023 in Sydney van het adviesbureau, waar The Register verslag van doet. Waite hoort tijdens gesprekken bij klanten nog steeds de nodige bezwaren tegen het gebruik van clouddiensten vooral wanneer het gaat om bedrijfskritische toepassingen. Hij vindt ze niet meer van deze tijd. Het argument dat er makkelijk sprake is van vendor-lockin, veegt hij van tafel met de stelling dat er altijd sprake is geweest van vendor-lockin. Was het niet met VMware in het datacentrum, dan was het wel Cisco in het netwerk. De bestaande praktijk van leveranciersmanagementstrategieën voldoet ook in de omgang met de grote cloudproviders, stelt de analist.

Kans op storing is klein

Een ander veelgehoord bezwaar vormen de storingen bij de aanbieders van clouddiensten. Die vallen reuze mee, is zijn oordeel. En waar er wel uitval is, vindt dat hooguit plaats in een enkele regio en is het binnen een paar uur opgelost. "De kans dat de bedrijfsvoering, of bijvoorbeeld het wereldwijde financiële systeem, met een grote uitval te maken krijgt als gevolg van een grote cloudstoring is klein", zegt Waite.

Hij is ook geen voorstander van het optuigen van een complex systeem met verschillende cloudaanbieders (multicloud) om in geval van een probleem over te kunnen schakelen naar een andere dienstverlener. Volgens Waite is de beste strategie om gebruik te maken van de veiligheidskleppen die de cloudaanbieder zelf aanbiedt voor deze situaties.

Waite ziet wel heil in het aanhouden van een 'lichtgewicht' alternatief voor bepaalde diensten die bij een andere aanbieder worden gestald. Als voorbeeld noemt hij een website van een winkelketen waarop alleen wat statische data staan. Bij een eventuele uitval van de primaire site, kunnen klanten via deze versie toch informatie krijgen of eventueel wat essentiële diensten. Banken zouden er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen te onderzoeken wat klanten als een minimale dienstverlening zien en daarvan een lichtgewicht alternatief maken bij een aparte cloudaanbieder. Daar kan dan bij problemen snel op worden overgeschakeld.

Vertrouw op de cloud als op een vliegtuig

Een derde bezwaar dat Waite vaak langs hoort komen is dat clouddiensten veel minder mogelijkheden bieden om controle te houden over de voortgang van processen dan dat die beschikbaar zijn voor toepassingen die on-premises draaien. Die geluiden komen vooral van de 'Ops'-teams. Waite maakt daarbij een vergelijking met de luchtvaart. Mensen stappen doorgaans met gemak in een vervoermiddel als het vliegtuig maar hebben veel minder controle over het vervoermiddel dan bij het rijden in een auto. Toch is het risico dat je wat overkomt in een auto veel groter dan bij het gebruik van een vliegtuig. Zo zouden volgens de analist organisaties ook meer moeten vertrouwen op de cloudaanbieders.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in