CEO’s denken dat AI-onkunde heerst op C-niveau, zelfs bij CIO’s
Een nieuwe kloof gaapt tussen CEO’s en hun medebestuurders op C-niveau: over AI en ‘savviness’ op dat gebied. Minder dan de helft van de CIO’s wordt door hun eigen CEO’s als ‘AI-savvy’ gezien, meldt Gartner. Ook andere, digitaal gedreven bestuurders worden door chief executives niet bepaald met vertrouwen op AI-gebied beschouwd. CEO’s maken zich al langer zorgen over het technische niveau op C-niveau.

Slechts 44 procent van de CIO’s krijgen van de CEO’s van hun organisaties het predikaat ‘AI-savvy’, zo meldt ICT-onderzoeksbureau Gartner. Dit staat in contrast met de 77 procent van de bevraagde CEO’s die geloven dat kunstmatige intelligentie (AI) een nieuw tijdperk voor zakendoen inluidt. Chief executives maken zich zorgen dat de leidende technologie-experts in hun organisaties qua AI niet genoeg kennis en kwaliteiten hebben om kansen te grijpen in die ‘nieuwe wereld’.
‘Disproportioneel gat’
Topmanagers, zo vrezen CEO’s, zijn dan onvoldoende in staat om bedrijfsresultaten te ondersteunen, aan te jagen en te versnellen in het snel ontwikkelende landschap van AI-mogelijkheden. Bovenstaande komt naar voren uit een bevraging die in de tweede helft van vorig jaar is uitgevoerd onder 456 CEO’s en andere senior leiders. Daarbij is de perceptie van de zogeheten C-suite door hun CEO’s in kaart gebracht.
“We hebben nog nooit zo’n disproportioneel gat gezien in de impressies van CEO’s over technologische disruption”, verklaart topanalist David Furlonger van Gartner. De kloof tussen hoofdbestuurders en hun medebestuurders op C-level is namelijk niet nieuw. Gartner heeft altijd al wel enige discrepantie waargenomen. Zo heeft CEO-onderzoek uit 2019-2020 van het onderzoeksbureau aangetoond dat CEO’s de tech-savviness van hun executives inschatten als subtopimaal voor het huidige digitale tijdperk.
Tech- en AI-savviness
Bestuurders als CIO’s (chief information officers), CISO’s (chief information security officers), CDO’s (chief data officers) en CSO’s (chief strategy officers) zijn toen in afllopende mate als tech-savvy ingeschaald door CEO’s van organisaties. CIO’s scoorden toen 64 procent, CISO’s 57 procent, CDO’s 54 procent en CSO’s 47 procent.
Dit waren dan wel de hoogste toegekende scores, want topfunctionarissen als CFO’s (chief financial officers), COO’s (chief operating officers) en CHRO’s (chief human resource officers) scoorden allemaal lager. Voor de drie hier genoemde andere C-posities was het respectievelijk 44 procent, 43 procent en 18 procent.
In vergelijking nu met AI-savviness zijn de scores opvallend lager. CISO’s scoren het hoogst; zij worden door hun CEO’s op 46 procent gezet voor hun AI-kunde. CIO’s op 44 procent, CDO’s op 40 procent, en CSO’s op 24 procent. Ook hier zijn dit de topscores in de C-suite. CFO’s, COO’s en CHRO’s scoren respectievelijk 16 procent, 14 procent en 7 procent op hun AI-kunde.
Een ‘step change’
Gartner-analist Furlonger stelt dat AI niet slechts een incrementele verandering is ten opzichte van digital business. Digitaal gedreven zaken doen, is voor veel organisaties en bedrijven al een flinke verandering geweest, maar AI brengt een volgende omwenteling. “AI is een step change in hoe het bedrijfsleven en de samenleving werken”, aldus Furlonger.
Een significante implicatie is volgens hem dat het concurrentievermogen wordt aangetast als AI-savviness in de C-suite niet snel verbetert. In het ergste geval staat het voortbestaan van de organisatie op het spel, zo waarschuwt hij. CEO’s zien twee voorname beperkende factoren voor inzet en benutting van AI. Deze zijn: het niet in dienst kunnen nemen (of niet kunnen inhuren) van voldoende aantallen mensen met AI-skills, en het niet kunnen berekenen van waarde of van business outcomes die AI-projecten kunnen hebben.
Over dat laatste heeft Gartner begin dit jaar somber nieuws gebracht. Het heeft geconstateerd dat Chief Data and Analytics Officers (CDAO’s) niet goed in staat zijn om de impact van data-, analytics- en AI-projecten op business-outcomes te overzien. Zowel het definiëren als ook het meten van die impact blijkt moeilijk. Verder kan AI-gebruik voor schrikbarend hoger uitvallende facturen zorgen, stipte het ICT-onderzoeksbureau eind vorig jaar al aan. Een meetbare ROI (return on investment) - laat staan duurzame ROI - is lang niet altijd goed meetbaar of haalbaar.
Disconnect en FOMO
Terwijl chief executives dus geloven dat andere C-level bestuurders AI-onkundig zijn, kan er in de praktijk sprake zijn van een hele andere disconnect. CEO’s zouden namelijk aan overtrokken AI-enthousiasme en FOMO (fear of missing out) kunnen lijden, schrijft CIO.com naar aanleiding van Gartners onderzoeksconclusie over AI-savviness. CEO’s zouden wel de hype en voordelen van AI zien, maar niet goed oog hebben voor er ‘op de werkvloer’ nodig is om AI nut te laten hebben voor hun organisaties.
Het implementeren van AI-oplossingen is minder makkelijk dan het kan lijken op basis van bezoeken aan AI-events en -conferenties. Fundamentele zaken als datasecurity, privacybescherming, afscherming van bedrijfsgeheimen, kosten voor dit alles en andere factoren compliceren AI-implementaties en kunnen door CEO’s gepercipieerde AI-(on)kunde laten ontstaan.
AI Act en AI-governance
Het gaat hierbij dus niet alleen om de combinatie van AI-technologie en reeds in gebruik zijnde toepassingen en ICT-systemen. Compliance aan wet- en regelgeving heeft ook een belangrijke rol. Wetgeving zoals de Europese AI Act raakt naast AI-makers ook gewone bedrijven, wist AG Connect begin 2024 al te melden. CxO’s bij organisaties die AI willen gebruiken, hebben dus rekening te houden met de AI Act. De eigenlijk niet nieuwe discipline van AI-governance, waar AG Connect eind 2024 over schreef, speelt mee. De AI-verwachtingen en -wensen van CEO’s kunnen dus haaks staan op de realiteit van AI-inzet en -gebruik. Wat valt te beschouwen als een kwestie van AI-(on)kunde.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee