Overslaan en naar de inhoud gaan

AI-waarde aantonen is lastig voor bedrijven, ziet Gartner

De voornaamste horde voor AI-adoption is de moeite die het bedrijven kost om de waarde van AI-projecten aan te tonen. Dit blijkt uit onderzoek van ICT-marktvorser Gartner over AI-omarming en -inzet. Bijna een derde van de bevraagde organisaties gebruikt al genAI-oplossingen, maar net niet de helft geeft aan dat de waarde van AI het voornaamste obstakel is.

achterover leunende manager
CC0/Pixabay License

Het gaat bij het praktische probleem van waardeinschatting niet alleen om het aantonen van wat AI nu precies oplevert voor de gebruikende organisatie. Ook het vooraf inschatten van welke waarde een AI-project kan of gaat opleveren. Maar liefst 49% van de respondenten in het Gartner-onderzoek geeft dit aan als de voornaamste horde voor omarming van AI.

Plus kennisgebrek, dataproblemen en meer

Deze kwestie is een groter probleem dan andere hordes voor AI-adoption, meldt Gartner. Die andere hordes zijn achtereenvolgens: tekort aan beschikbaar AI-talent in de arbeidsmarkt, technische problemen (bij implementatie), datagerelateerde problemen (zoals betrouwbaarheid en correctheid van data), gebrek aan business alignment, en (te weinig) vertrouwen in AI.

Ondanks die hordes is generatieve AI (genAI) nu meest ingezette AI-oplossing in organisaties, constateert Gartner. GenAI is dus populairder dan graph techniques, optimalisatie-algoritmes, rule-based systemen, natural language processing en andere vormen van machine learning. Het hier aangehaalde onderzoek is uitgevoerd in het vierde kwartaal van 2023, onder 644 respondenten bij organisaties in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in