Overslaan en naar de inhoud gaan

Angst voor baanverlies bijna verdubbeld in een jaar, volgens KPMG

Management moet medewerkers beter voorbereiden op een toekomst waarin AI een belangrijke rol speelt.

Werknemers
Shutterstock

Het aantal mensen dat vreest dat AI uiteindelijk hun baan gaat overnemen, is in een jaar tijd gestegen naar 52 procent, blijkt uit een onderzoek van KPMG onder Amerikaanse werknemers. Het percentage is bijna verdubbeld, constateert het adviesbureau.

“Medewerkers gebruiken AI om effectiever te werken, maar zien niet hoe de effectiviteitswinst zich terugvertaalt naar henzelf”, zegt Katie Dahler, hoofd van de human capital adviesgroep binnen KPMG in een persbericht. “Door de AI-gedreven productiviteitswinst te investeren in verbetering van de kennis en vaardigheden waar medewerkers om vragen kunnen bedrijven laten zien dat zij hun mensen zien als partners in een transformatie en vertrouwen opbouwen over de langere termijn.”

Ontslagronde laat waarde AI duidelijk zien

CFO’s zijn verdeeld over wat AI betekent voor werkenden, bleek eerder vorige maand uit onderzoek van The Economist. Het terugbrengen van het personeelsbestand is de duidelijkste manier om aan te tonen dat het investeren in AI loont, vond 42 procent van de ondervraagden. Een vrijwel even groot percentage (43 procent) vond dat een reductie van het aantal medewerkers een te kortzichtige aanpak, zo was te lezen in het onderzoek dat was uitgevoerd in opdracht van SAP.

CFO Dive haalt ook een onderzoek aan van de Amerikaanse Federal Reserve Bank of St. Louis dat een opvallende correlatie vindt tussen de opkomst van AI en de groei van werkloosheid sinds 2022, vooral in de technologiesector. De onderzoekers stellen daarin dat de resultaten wellicht wijzen op de eerste fase van een AI-gedreven ontslagronde.

Menselijke vaardigheden blijven onmisbaar

Bedrijven uit de IT-sector ontkennen juist dat AI een bedreiging voor de werkgelegenheid is en zien de nieuwe hulpmiddelen juist als een versterking van de menselijke vaardigheden. Mensen met een kritische blik blijven belangrijk om aan te geven waar AI de fout in gaat en voor de samenwerking met andere mensen. “Al die inherent menselijke vaardigheden gaan niet weg en zullen belangrijker worden in de komende fase”, zei Denise Lucas, vice president en assistant controller bij IBM, tijdens een online paneldiscussie georganiseerd door Financial Executives International, waar CFO Dive aanwezig was.

Het KPMG-onderzoek geeft aan dat medewerkers behoefte hebben aan de ontwikkeling van hun AI-vaardigheden. Hoewel 85 procent van de bedrijven enige vorm van AI-training biedt, geeft 84 procent aan dat medewerkers behoefte hebben aan méér.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in