Innovatie & Strategie

Personal Tech
Tim Cook

Waarom Apple Pay Nederland links laat liggen

Apple Pay in 14 landen, maar niet Nederland. Waarom? Omdat ons digitale, connected, online-kopende land minder interessant is dan we denken.

© Apple
12 december 2018

De m-commerce revolutie is in volle gang. Mobiel betalen wordt een gegeven, mede door de alomtegenwoordigheid van smartphones. Alleen, zoals zo vaak met ICT, is er natuurlijk een overvloed aan standaarden en technieken. Plus een veelvoud aan aanbieders. Apple Pay is er één van, die Nederland nog altijd overslaat. Ik denk te weten waarom.

iFans zitter er al geruime tijd op te wachten: de komst van Apple’s betaaldienst naar Nederland. Makkelijk shoppen en afrekenen door middel van je iPhone. Of je Apple Watch, of in de toekomst wellicht een ander iDevice. Een commerciële wensdroom, ook voor winkeliers. Alleen blijft het debuut van Apple Pay in de Lage Landen maar uit.

Geleidelijke opmars

Ondertussen telt Europa al een fors aantal landen waar Apple zijn betaaldienst al wél officieel heeft uitgerold. Maar liefst veertien landen, met ons buurland Duitsland als nieuwste aanwinst. Technisch gezien lijkt er weinig een Nederlandse launch in de weg te staan. De onlinebank Bunq heeft begin 2018 op sluwe wijze Apple Pay naar Nederland gebracht. Nou ja, middels een foefje beschikbaar gesteld voor Nederlandse klanten. Totdat Apple die achterdeur gauw weer dicht deed.

Eind 2018 heeft de iPhone-maker zijn Pay geïntroduceerd in België, en daarna in Duitsland. Nu is laatstgenoemde een veel groter land dan Nederland, dus vertegenwoordigt een flinke markt. Maar België doet qua omvang toch echt onder voor Nederland. Niet alleen letterlijk dus qua oppervlakte, maar ook qua inwonersaantal. Oh, en ook qua bevolkingsdichtheid trouwens. Vreemd, dat België voor Apple kennelijk interessanter is dan Nederland om zijn betaaldienst daar te brengen.

Vertrouwenskwestie

Op het eerste oog lijkt ook de ‘voorrang’ voor Duitsland vreemd. Het land kent - mede vanwege het Oost-Duitse verleden - een milde aversie voor pin- en pasbetalingen. E-commerce en ook m-commerce hebben daar onder te lijden: cash is nog behoorlijk king in Duitsland. Duitsers betalen veel, heel veel gewoon met contant geld. De introductie van Apple Pay lijkt dus een discrepantie.

Maar dat is het denk ik juist niet. Apple laat zich graag voorstaan op zijn streven naar security en zijn focus op privacy. Het verdienmodel van het bedrijf is dan ook niet het vergaren en verzilveren van gebruikersgegevens, legt CEO Tim Cook telkens weer uit. Dit in tegenstelling tot social media-gigant Facebook en internetreus Google, die met zijn G Pay (geboren als Android Pay) ook aan deze weg timmert. Vooralsnog niet in Nederland, net als Apple dus.

Overigens zijn het niet alleen techtitanen die goud zien in gebruikersgegevens; ook banken willen zich wel wagen aan de verkoop van klantgegevens. ING is enkele jaren terug op ophef hierover gestuit en heeft zijn plannen in de ijskast gezet, maar deze dataverzilvering leeft ook elders. Banken zien zich al bedreigd door digitale bedrijven, zoals natuurlijk PayPal maar ook Amazon, Alibaba en Google.

Wet van de remmende voorsprong?

Apple wil zich zeker in dat rijtje scharen, maar dan wel meteen in markten waar het grote slagen kan maken. Dat valt waarschijnlijk relatief gezien wat tegen in een digitaal, connected en online-shoppend land als het onze, waar iDeal flink is ingeburgerd.

Deze Nederlandse voorsprong staat in schril contrast met een privacy-minded land als Duitsland, waar e-commerce (laat staan m-commerce) nog heel wat groeiruimte heeft. Daar valt dus winst te behalen. Tim Cook eens een berichtje sturen of Nederland echt als laatste aan de Pay-beurt komt. Eens zien of hij meer geld uit ons wil slaan.

Reactie toevoegen
1
Reacties
Peter Mul 12 december 2018 20:59

Ik denk dat het vooral komt omdat veel serieuze bedrijven en instellingen hun werknemers niet toestaan om met Bleuberry en Apple apparatuur, op hun bedrijfsnetwerk in te loggen.

Apple is en blijft speelgoed met een zeer instabiel OS. Onze buitendienst werd vroeger regelmatig aangesproken door de systeembeheerder van de klant als zij met hun Apple van het bedrijfs WiFi gebruik wilde maken.