Innovatie & Strategie

Cloud
Lidl

Too Lidl, too late? Hoeft niet!

Laatkomer met cloud kan wel profiteren van tech-vooruitgang.

© Lidl
20 mei 2020

De IT-wereld is een bijzondere wereld. Waar laat komen op de meeste gebieden nogal funest is, hoeft dat op tech-gebied niet het geval te zijn. Natuurlijk, vroegkomers weten vaak hun voorsprong uit te bouwen om marktmacht en schaalgrootte te realiseren. Zie maar de AWS-diensten van cloudpionier Amazon. Maar zie ook de inhaalslag van Microsoft, lange tijd klein in cloud. Lidl-moeder Schwarz wil deze voorbeelden volgen. Het is niet bij voorbaat kansloos omdat het laat is.

Velen zullen het niet weten, of niet meer weten: lange tijd was Microsoft kritisch op cloud. De techtitaan stribbelde zelfs nogal tegen wat cloudomarming betreft. An sich had dat een zakelijk logische reden, want Microsofts business was toen nog grotendeels on-premises software. Cloud computing was dus een fundamentele verandering. Een aanbieder als Salesforce was meer dan gewoon een concurrent; het was een bedreiging. Maar aanvankelijk werd cloud niet zo serieus genomen door Microsoft.

Tech is niet alles

Fast forward naar 2020: laatkomer Microsoft is een cloudgigant die het opneemt tegen voorloper AWS en 'cloud native' bedrijf Google. Voor succesvol meespelen later 'in het spel' komt er namelijk meer kijken dan alleen technologie. Natuurlijk, een goede IT-ondergrond is essentieel. Maar daarnaast zijn ook andere factoren van belang, voor make or break van een inhaalslag op de tech-markt. Zoals geld, volhoudingsvermogen, afzetmarkt en schaalgrootte.

Microsoft scoort al jaren goed op die factoren, met wisselende score voor de twee laatstgenoemde factoren. Afzetmarkt en schaalgrootte zijn immers onderling verbonden; met het één bereik je het ander. Bovendien kan er een wisselwerking optreden, wat dan voor een vliegwieleffect zorgt. Ogenschijnlijk zijn de kaarten goed geschud voor IT-reuzen, die aanpalende en/of fundamenteel bedreigende markten betreden. Hoge marges, tegen de plinten klotsende miljarden van risico-investeerders, inzicht in technologie en de disruptieve mogelijkheden daarvan.

Logistieke retailcomplexiteit

Maar onderschat niet de enorme complexiteit en dito IT-backends van logistieke ketens zoals de supermarktwereld. Het Duitse moederbedrijf van de internationale supermarktketen Lidl heeft ambitieuze cloudplannen, die het tegenover AG Connect heeft bevestigd en toegelicht. Deze Schwarz Gruppe, die ook supermarktketen Kaufland bezit, bouwt nu aan infrastructuur voor een eigen cloudplatform met daarop draaiende diensten.

Eerst voor eigen consumptie, wat met Lidl en Kaufland gelijk voldoet aan de kritieke factoren van afzetmarkt en schaalgrootte. Later gaat Schwarz zijn cloud ook aanbieden aan 'buitenstaanders', andere bedrijven die niet onder de eigen paraplu van de moederonderneming vallen. Onbekend is nog welke dat zijn en in welke sectoren. Net zoals we nu nog niet weten op welke termijn wat voor clouddiensten geboden gaan worden. En tegen welke prijs. Ondertussen speelt er qua potentiële afzetmarkt wel de behoefte aan, plus noodzaak van, een Europese cloud. Als tegenwicht voor Amerikaanse dominantie en ook Chinees aanbod.

Bouwen op de schouders van reuzen

Mogelijk grijpt de Lidl-moeder mis en gaan er miljoenen, zo niet miljarden, door het putje. Want de expertise, technologie, omvang en variëteit die bijvoorbeeld Amazon Web Services (AWS) heeft, is moeilijk of moeizaam te evenaren. Dit komt voort uit de voorsprong die deze Amerikaanse aanbieder heeft. Vergeet echter niet dat Amazon ooit maar een online-boekhandel was, die later meer producten ging verkopen en piekcapaciteit van zijn complexe IT-omgeving aan derden ging aanbieden. Daarvoor heeft de cloudpionier heel veel tech zelf moeten maken: bedenken, uitvogelen, verfijnen en doorontwikkelen.

Lidl-eigenaar Schwarz kan daar op voortbouwen. Veel bouwblokken voor complexe IT-omgevingen zijn al dan niet gestandaardiseerd, maar hoe dan ook breed beschikbaar en vaak ook nog eens als open source. Daarmee is het nog altijd geen kinderspel, maar een laatkomer is niet bij voorbaat kansloos. Voor 'de Lidl-cloud' hoeft er dus minder basaal cloudwerk worden verricht en kan er meer op de bovenlaag worden gewerkt. Eerst negeren ze je, dan lachen ze je uit, en dan ...? (Wat overigens geen wijze woorden van Mahatma Gandhi zijn.)

Reactie toevoegen
3
Reacties
Anoniem 25 mei 2020 14:33

'An sich' betekent 'op zich', zeg maar.

Maarja, sowieso zit er überhaupt niet zoveel Nederlands in dit artikel.
De software zit on de premise niet waar?

Met de kids alles goed?

Bop 25 mei 2020 14:29

Klinkt in eerste instantie toch als 'Hema gaat in verzekeringen'.
(Doen ze dat nog steeds?)

Peter Mul 20 mei 2020 12:14

Samsung had ooit het plan opgevat om zijn enorme kennis van logistieke en productie software te vermarkten als tegenhanger van de US tech reuzen, nooit meer wat van gehoord.